Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Rookmeldertest Radar

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 172
    #2810 |

Het televisieprogramma Radar heeft een onderwerp aan rookmelders besteed. Leuke uitleg over het Tindall principe, en een proefbrand 8 met beukenhoutenblokjes. Maar het maakt wel heul goed duidelijk waarom rookmelders van levensbelang kunnen zijn :brwman:

X never ever marks the spot

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Van Lector Hagen mag je kennis van zaken verwachten. Zeker als het gaat om de kwaliteit van rookmelders. Waarom dan een brandproef wordt gedaan met bijna 17% meer brandmateriaal is voor mij een raadsel. Als de brandproef zoals omschreven staat in de norm model staat voor een beginnende brand waarom zou men dan hiervan afwijken. Waarom 7 blokjes in plaats van 6 blokjes? Zie 11.29 minuut van het programma.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Beste Marcel, de melders die getest worden zijn volgens mij ( ik heb het filmpje niet bekeken) voor gebruik in woning en valt dus binnen NEN2555. Bij mijn weten staan daarin geen proefbranden omschreven. Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre een proef met beukenhouten blokjes representatief is voor een woningbrand.
    Ik denk dat men heeft willen laten zien – aan de consument- of melders het doen en hoe snel, dus alleen maar vergelijken.

In de NEN2535 staat geschreven: "Proefbranden dienen om de goede werking (plaats en functioneel) van automatische melders vast te stellen. Proefbranden zijn noch bedoeld om de aanspreekgevoeligheid van de geïnstalleerde melders vast te stellen, noch om een vergelijkende evaluatie uit te voeren van verschillende typen melders, maar om vast te stellen dat de bij de proefbrand vrijgekomen verbrandingsproducten de melder kunnen bereiken en deze activeert".

Ook is de ‘sneer’ richting Lector Hagen overbodig lijkt me.

J. Nieuwland

marcel van opdam
    Bijdrager

Ik vraag enkel af waarom men een brandproef doet met meer brandmateriaal dan normaal. Mag ik dit niet opmerken omdat het onze Lector Hagen betreft? En natuurlijk zou een brandproef met polyurethaanschuim brandmatten veel beter op zijn plaats zijn geweest. Maar daar zijn we het allemaal over eens lijkt mij.

j. nieuwland
    Bijdrager

Ik vraag enkel af waarom men een brandproef doet met meer brandmateriaal dan normaal. Mag ik dit niet opmerken omdat het onze Lector Hagen betreft? En natuurlijk zou een brandproef met polyurethaanschuim brandmatten veel beter op zijn plaats zijn geweest. Maar daar zijn we het allemaal over eens lijkt mij.

Misschien om zeker te zijn dat alle rookmelders activeren?

marcel van opdam
    Bijdrager

Aan een dergelijke uitspraak durf ik mij niet te wagen. Dat zou betekenen dat alle geteste melder een beginnende brand niet zullen opmerken. Ik mag toch hopen dat er een andere plausibele verklaring is voor het testen met bijna 20% meer brandmateriaal. Misschien dat de Lector zelf zou willen reageren.

j. nieuwland
    Bijdrager

Marcel, ik denk echt dat je de woorden lector en Hagen niet meer moet noemen, tenzij het hout snijdt en dat doet het niet.

J. Nieuwland

marcel van opdam
    Bijdrager

“Het primaat van de brandveiligheid” daar gaat het om. Nooit niet de persoon in kwestie. Daar ben ik het helemaal mee eens. Om die reden vraag ik mij, in alle Ernst, af om welke reden bijna 20% meer brandmateriaal in dit geval te billijken is. Ik zie in de testopstelling een doorsnee woonkamer en geen enkele reden om af te wijken van de standaard.
    De opgenomen projecteringsrichtlijnen in de NEN2555 zijn regelrecht een afgeleide van de NEN2535. Om die reden is het m.i. gerechtvaardigd een kanttekening te plaatsen als het gaat om het aantal blokjes beukenhout of polyurethaanschuim brandmatten.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Als je dan toch een stok zoek om mijnheer Hagen mee te slaan: waarom zijn er blokjes toegepast die twee keer te dik zijn…… Ik word een beetje zat van je kruistocht tegen mijnheer Hagen, Marcel van Opdam….

X never ever marks the spot

marcel van opdam
    Bijdrager

Inderdaad. De blokjes lijken wel iets dikker. Zoals de heer Nieuwland al eerder opmerkte: "Misschien om zeker te zijn dat alle rookmelders activeren?"

j. nieuwland
    Bijdrager

Ik moet mijn eerdere bijdrage herzien. In de NEN2555 wordt in bijlage G wel degelijk een proefbrand omschreven. Proefbrand TF2 – Smeulend hout (pyrolyse).
    Als brandstof moeten 10 gedroogde beukenhouten blokjes (vochtgehalte ca 5%) worden toegepast. Elk blokje moet een afmeting hebben van ongeveer 75x25x20 mm. Enz enz.

Ergo: de afmetingen zijn fors afwijkend van de blokjes in de NEN2535.

Er is ook nog proefbrand TF3- Smeulend katoen, TF4- Open kunststofbrand (Polyurethaan) en TF5 – Open vloeistofbrand (n-heptaan) omschreven.

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Als de projecteringsrichtlijnen worden gehanteerd van de NEN2535 en vervolgens meer en grotere houten blokjes mogen worden gebruikt dan is mijn voorzichtige conclusie dat de huismelder minder gevoelig is dan een EN54-melder.
    Dat is natuurlijk niet zo (hoop ik) maar anders zou ik het niet weten waarom de brandproeven verschillen.

j. nieuwland
    Bijdrager

In het voorwoord staat geschreven: "…….De omschreven proefbranden worden gebruikt om de voornaamste eigenschappen en de werking van rookmelders te beoordelen en zijn conform de proefbranden volgens NEN-EN54-7. De proefbranden zijn niet bedoeld om te worden uitgevoerd als onderdeel van een continue kwaliteitsborging volgens de NEN-EN-ISO 9000-serie over kwaliteitsmanagementsystemen…………….De projecteringsrichtlijnen zijn gebaseerd op de BZK- publicatie "Rookmelders in de Privé-sfeer (1995) en het CCRB-Bulletin nummer 6 "Rookmelders in woningen"(januari 2000)….."

In 4.3.2 (Gevoeligheid) staat: "……..De gevoeligheid voor standaard rookontwikkelingen moet zijn aangetoond met een beproeving volgens 5.15…." (Praktische proef met proefbranden met de nodige voorwaarden)

Voor de projectering gelden ook licht afwijkende regels. De belangrijkste is dat het maximale bewakingsoppervlakte per melder 80 m2 bedraagt met een D-waarde van 6m70.

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Je hebt er echte studie van gemaakt en dat waardeer ik zeer.
    Als het er allemaal staat dan is het zo, simpel. Maar ik vind het wel vreemd.
    Wel is hiermee ook weer aangegeven dat onze NEN2535 mijlen ver staat als het gaat om aansluiting met de Europese standaard.
    Nogmaals dank voor de toelichting.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.