Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving Rookmelders in huurwoningen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #1846 |

Een woningbouw vereniging heeft (voordat de NEN2555 er was) hun huurwoningen voorzien van standalone rookmelder op batterij. De volgende vragen heb ik nu:
    1. Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan? (persoonlijk zie ik het als een technisch item dat wordt geleverd door de woningbouw vereniging, wat ook door hun moet worden onderhouden. Net zo als een boiler/geiser)

2. Wie is er vervolgens verantwoordelijk voor de gevolgen van brand? (zelf zie ik het als de woningbouw een onderhoudscontract heeft afgesloten voor het onderhouden van deze melders, ze aan haar verantwoordelijkheid heeft voldaan voor deze installatie)

Groeten,
    Hans

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

1: hangt van de afspraken (huurcontract af);
    2: aansprakelijk bedoel je? dit is een vraag die de rechter maar moet beantwoorden. Is iemand omgekomen omdat deze persoon lag te roken in bed, of omdat de rookmelder het niet deed………………………….

rick de jong
    Bijdrager
    Post count: 11

Ik denk dat u hier over geen afspraken heeft gemaakt met de gene waarvan u het huurt.

Een slimme tip is daarom ook, Test af en toe de rookmelder.. liefst elke maand natuurlijk ;-)

Het is voor uw eigen veiligheid.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Formeel was de rookmelder niet verplicht, dus eigenlijk alleen maar een aardig extraatje van de verhuurder. De vraag wie er dan verantwoordelijk is voor "de nominale staat" is dus eigenlijk niet te beantwoorden.

Test de melder af en toe (niet dmv knopje maar met wat rook) en vervang de batterij tijdig.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik denk niet dat dit wettelijk is vastgelegd, maar dat het een private overeenkomst is tussen de verhuurder en de huurder. Daar moet ik wel bij zeggen dat de corporaties waar ik wel eens mee werk, nooit en te nimmer draadloze rookmelders plaatsen. Reden? In dat geval is de melder van de corporatie, wat in de praktijk betekent dat ze die dingen moeten controleren en onderhouden. En dat is dan inclusief het leveren van de batterijen! Wanneer bewoners zelf een melder op batterijen plaatsen is het weer een ander verhaal, dan is het hun eigendom en moeten ze deze zelf onderhouden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.