Brandpreventieforum Forums Bouw rookmelders in bestaande situatie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #2868 |

Ik kan het bijna niet geloven maar als ik het bouwbesluit incl. vorige edities erop na sla geldt NU het volgende inzake rookmelders (NEN2555+EN14604) in bestaande situaties:

-moeten aanwezig zijn in vluchtroute bij gewijzigde situaties tussen 2003 en 2012 als het gaat om woning/wooneenheid (ook zorgwonen, appartementen en studentenhuizen)

-moeten aanwezig zijn in besloten verblijfsruimten waardoor een vluchtroute voert bij logiesfuncties (jaar niet van belang), waaronder vakantiehuisjes

-moeten aanwezig zijn in elke wooneenheid bij kamergewijze verhuur/appartementen/zorgclusterwoningen (jaar niet van belang) TENZIJ elke wooneenheid een WBDBO van 30min in alle richtingen heeft of een BMI aanwezig is.

-moeten aanwezig zijn indien er na 2012 een compleet nieuwe gebruiksfunctie is ontstaan welke is ingevuld als zelfstandige wooneenheid (dus woning/zorgwoning/zorgwooneenheid/appartement)

Dus:

Vat ik dit juist samen?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ik kan het bijna niet geloven maar als ik het bouwbesluit incl. vorige edities erop na sla geldt NU het volgende inzake rookmelders (NEN2555+EN14604) in bestaande situaties:

-moeten aanwezig zijn in vluchtroute bij gewijzigde situaties tussen 2003 en 2012 als het gaat om woning/wooneenheid (ook zorgwonen, appartementen en studentenhuizen)

-moeten aanwezig zijn in besloten verblijfsruimten waardoor een vluchtroute voert bij logiesfuncties (jaar niet van belang), waaronder vakantiehuisjes

-moeten aanwezig zijn in elke wooneenheid bij kamergewijze verhuur/appartementen/zorgclusterwoningen (jaar niet van belang) TENZIJ elke wooneenheid een WBDBO van 30min in alle richtingen heeft of een BMI aanwezig is.

-moeten aanwezig zijn indien er na 2012 een compleet nieuwe gebruiksfunctie is ontstaan welke is ingevuld als zelfstandige wooneenheid (dus woning/zorgwoning/zorgwooneenheid/appartement)

Dus:

Vat ik dit juist samen?

Volgens mij klopt dat. Als je verbouwd is het rechtens verkregen niveau van toepassing (art. 1.12 lid 2); maak je een nieuwe verblijfsruimte en zat er geen rookmelder, hoef je in de nieuwe situatie geen rookmelder aan te brengen. Maar waarom ben je daar zo ondersteboven van? Dat het Bouwbesluit geen eis stelt betekent niet dat het verboden is om een rookmelder aan te brengen, hoor… Eigen verantwoordelijkheid, heet dat. Als mensen nu nog steeds niet weten dat rookmelders levens redden leren ze het nooit, ben ik bang.

martijn de g
    Bijdrager

als je een nieuwe verblijfsruimte maakt en de vluchtroute wijzigt en er zaten al rookmelders in huis dan hoef je nog steeds geen rookmelder bij de plaatsen, dat is de grap.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Maar als je een nieuwe verblijfsruimte maakt en de vluchtroute wijzigt, dan val je toch t.a.v. de vluchtroute onder het eerste kopje? Ze moeten aanwezig zijn in de vluchtroute.
    Verder als je een nieuwe verblijfsruimte maakt, wordt er verwezen naar een BMI. Is dat niet een BMI volgens NEN 2535?

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Beste Martijn,

Nog nooit heb ik eerder meegemaakt dat men een nieuwe situatie bewust creëert die onveiliger is dan de oude situatie als het gaat om de brandveiligheid.

Ik begrijp effe niet de clou van de grap.

martijn de g
    Bijdrager

Vaak zie je rookmelders die ooit zijn aangebracht maar bij verdere verlenging van de vluchtroutes na verbouwingen geen 230V-rookmelders hangen. Waar ik naar zoek is of dat formeel is toegestaan. Als je het bouwbesluit heel strikt leest is artikel "rookmelders" een van de weinige artikelen waarvoor geen van rechtens verkregen niveau geldt.

Dus een woning waarvan zolder wordt ingericht tot verblijfsruimte is dan geen rookmelder aanwezig op de 2e overloop, mag dat? Mag blijkbaar zo zie ik het.

Uitzonderingen zijn appartementengebouwen en kamergewijze verhuur. Maar ik doel nu gewoon op private woningen.

martijn de g
    Bijdrager

Wacht volgens mij zit ik er naast. Als er geen van rechtens verkregen niveau gevraagd wordt geldt nieuw is het niet? Dus toch rookmelders…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.