6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #1239 |

Ik kreeg afgelopen vrijdag een brief in de bus, gericht aan brandpreventieforum. Ik was erg verrast omdat dit de eerste keer was dat ik post kreeg over brandpreventieforum. De brief bleek afkomstig van een preventiemedewerker van een basisschool. In deze brief staan enkele vragen over rookmelders in een basisschool. De afzender van deze brief heeft toestemming verleend de brief op het forum te plaatsen.

Dus namens meneer keunings, wie weet het antwoord?
    brief-vraag.png
    envelop-vraag.png

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    –kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Tot kort was de noodzaak, uitvoering van een brandmeld- en ontruimingsalarm installatie aangegeven in de Bouwverordening van de betreffende gemeente. Met de komst van het gebruiksbesluit zijn de situaties waarin dit soort installaties noodzakelijk zijn, en de kwaliteit hiervan landelijk geregeld.

Meer informatie is hier te vinden:http://www.vrom.nl/pagina.html?id=36885

In bijlag 1 van dit besluit staat aangegeven in welke situatie een installatie noodzakelijk is, dit hangt ondermeer af af van het gebruik (alleen onderwijs of ook kinder opvang) en de grote van het gebouw.

In doodlopende stukken van een gebouw kan het noodzakelijk zijn om aanvullende rookmelders te plaatsen. Wanneer dit nodig is staat ook in het gebruiksbesluit vermeld.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Vaak kan je beter reageren als er wat tekeningen / schetsjes bij zitten van de onduidelijke situaties. :wink:

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

In "het besluit brandveilig gebruik bouwwerken" (te downloaden vanaf VROM-site) staat aangegeven wanneer een brandmeld- ontruimingsalarminstallatie (BMI-OAI) noodzakelijk wordt geacht. De installatie voor een normale basisschool is meestal een niet automatische (alleen handbrandmelders) met een ontruimingsalarmering.
    Daarnaast hanteren hebben veel gemeenten met Marsh (verzekeringsberijf) een contract afgesloten. De gemeenten behoeven in veel situaties minder premie te betalen indien de scholen voorzien worden van een (BMI / OAI). In de praktijk betekent dit dat de scholen op basis van de "marshvoorschriften" voorzien worden van een BMI/OAI met totaal of gedeeltelijke detectie (rookmelders).

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

In aanvulling op voorgaande berichten, het gaat dus om de volgende tabel uit het [woordenboek]gebruiksbesluit[/woordenboek]:
    [attachment=0]tabel.png[/attachment]

Het komt er grofweg op neer dat de meeste scholen een niet automatische [woordenboek]brandmeldinstallatie[/woordenboek] nodig hebben, zonder doormelding. Pas vannaf een hoogste vloer van 20 meter of hoger gaan er zwaardere eisen gelden.

Een niet automatische brandmeldinstallatie is in de praktijk een installatie met handbrandmelders en een ontruimingsinstallatie. Echter kan het wel zo zijn dat doodlopende einden voorzien moeten worden van rookmelders. Daar zegt het [woordenboek]gebruiksbesluit[/woordenboek] het volgende over:

4. Een besloten ruimte waarop een verblijfsruimte is aangewezen van waaruit slechts in een richting kan worden gevlucht heeft een brandmeld- installatie met ruimtebewaking als bedoeld in NEN 2535: 1996, inclusief wijzigingsblad A1: 2002, indien:
    a. de loopafstand tussen de toegang van de verblijfsruimte en het punt van waaruit in meer dan een richting kan worden gevlucht meer dan 10 m is of
    b. de totale vloeroppervlakte van de besloten ruimte van waaruit in slechts een richting kan worden gevlucht meer dan 200 m2 is.

Uit het voorgaande kan je dus halen of bepaalde gangen en aangrenzende ruimten rookmelders nodig hebben in geval van een gebouw met niet automatische brandmeldinstallatie.
    tabel.png

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

LS,

Ik sluit me aan bij eerdere schrijvers, echter ik heb nog wel de volgende opmerkingen:
    In de brief wordt gesproken over (geschakelde) rookmelders. Wat hiermee precies bedoeld wordt is mij niet duidelijk. Er zou ook doorgekoppelde rookmelders bedoeld kunnen zijn. Dit zijn echter rookmelders bedoeld voor een woonfunctie en voldoende aan de NEN2555. Deze melders worden nadrukkelijk niet bedoeld in het gebruiksbesluit onder de noemer "brandmeldinstallatie".Overigens heb ik ze op een school voor primair onderwijs toegepast zien worden voor een enkelvoudige vluchtweg (bewaking).
    Er bestaat de mogelijkheid om je te beroepen op het gelijkwaardigheidsbeginsel. Het kan zijn dat de inrichting van een gebouw zodanig is dat detectie/alarmering niet beslist noodzakelijk is om een snelle ontvluchting te bewerkstelligen. Tegenwoordig worden veel scholen voorzien van een buitendeur/nooduitgang per lokaal. Ik zou me kunnen voorstellen, met name op kleine(re) scholen voor primair onderwijs, dat een brandmeldinstallatie nogal ver gaat, ook gezien de initiele kosten en de Cost of Ownership gedurende deze 10 jaar. Het voorgaande zou kunnen verklaren waarom er per gemeente nog verschillen kunnen zijn.

J. Nieuwland

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.