Brandpreventieforum Forums Bouw Rookmelders en gemeentes

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #631 |

Goedemiddag allen tesamen,

Als bouwer van een dakopbouw lopen we tegen de volgende problemen aan.

1. Hoe zit het nu exact met de eisen omtrent rookmelders bij een verbouwing (dakopbouw)? Moet je bij deze verbouwing de gehele woning voorzien van rookmelders volgens de laatste eisen of volstaat de juiste aanpak bij de dakopbouw zelf.

2. Mag de desbetreffende gemeente afwijken van de in de NEN gestelde eisen. Dit door bijvoorbeeld meer rookmelders te eisen dan de NEN voorschrijft?

3. Alles wat ik op het wir-war-web kan vinden geeft aan de dat rookmelders geplaatst dienen te worden in de verkeersruimte (overloop, liefst zo hoog mogelijk etc, etc).
    Nergens vind ik iets over verblijfsruimten…..?

Kan een (of meerdere ;-) van jullie me helpen?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Ik zou voor rookmelders niet direct een discussie aangaan, gezien de relatief geringe kosten. Even voor jouw info: bij nieuwbouw geldt dat rookmelders in alle ruimtes verplicht zijn waar ik doorheen moet als ik uit een verblijfsruimte (slaapkamer, keuken, hobbykamer etc) naar buiten wil vluchten.

Verder mag de de loopafstand van de deur van de verst weg gelegen kamer (zolderkamer meestal) tot de uitgang naar buiten niet meer dan 15 meter zijn. Is dit wel zo, dan moet je alle voor mensen toegankelijke ruimtes >1 m2 voorzien van rookmelders die onderling gekoppeld zijn.

In alle gevallen zul je rookmelders op het E-net moeten aansluiten.

Succes!

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

De NEN 2555 vermeld onder, 7.2 Situering en plaatsing van de rookmelder, het volgende:

Op elke verdieping of bouwlaag moet in de ruimten waardoor een verkeersroute voert, en in de verblijfsruimten of ander ruimten waardoor een vluchtroute voert, ten minste één niet-ioniserende rookmelder zijn aangebracht. De rookmelder moet zijn geïnstalleerd volgens de richtlijnen van de producent, waarbij ten minste de hierna volgende regels in acht moeten zijn gehouden. enz…..

dit is de minimale gestelde eis welk naar alle redelijkheid is opgesteld.
    Het is zeker niet gebruikelijk dat de gemeente of brandweer boven deze wet treed.

succes,

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.