2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2387 |

Korte vraag. Ik wil mijn wat oudere rookmelders gaan vervangen.
    Nu zijn ze gekoppeld (draadloos, batterij).

Echter, ik zie dat tegenwoordig de gekoppelde best veel geld extra kosten.

Mijn vragen zijn:

1. Raden jullie ‘koppelen’ aan? Ik heb houten vloeren, en een best gehorig huis. Kortom ik hoor alles:) Nadeel van koppelen begreep ik, was dat je niet weet waar de vuurhaard zich bevindt

2. Ik wil graag een combi melder CO/rook erbij, en in de gangen evt rookmelders+verlichting in een voor vluchtweg. Deze zijn niet koppelbaar met de koppelbare rookmelders.

Zelf denk ik aan:

rook/CO melder huiskamer, gedeelte dat grenst aan bijkeuken CV
    rookmelder huiskamer deel 2 zit gedeelte, vaak kaarsen/tv aan, (70m2 ruimte totaal, vandaar 2 melders totaal?)
    rookmelder hal beneden vlakbij groepenkast
    rookmelder hal boven met licht
    rookmelder in de 4 slaapkamers

Advies van jullie. Koppelen of niet:)?

Daarnaast lees ik:
    Bevestig de rookmelder bij voorkeur aan het plafond, maar minimaal 15 cm vanaf een muur. De melder mag ook aan een muur bevestigd worden, maar dan op maximaal 15 cm vanaf het plafond.

Op een plek heb ik ze ook aan de muur, en netjes 10cm ofzo van plafond. Waarom is het als je hem aan het plafond hangt, dat je afstand moet houden van de muur? Is dat omdat hoeken zich moeilijk vullen met rook?

In een slaapkamer heb ik de melder hangen, vlakbij de deur. Is dat onverstandig, ivm tocht? of maakt het niet zoveel uit?

Laatste vraag. Een kamer heeft een schuin dak, en dan bovenaan een een recht stukje nok, en dan loopt het weer schuin af. De nok is echt 3,5M hoog. Moet ik de melder op het hoogste punt ophangen? Dus de nok? of?

henry temmermans
    Bijdrager
    Post count: 13

Beste,

Lees de antwoorden bij je vragen:

rook/CO melder huiskamer, gedeelte dat grenst aan bijkeuken CV (rookmelder)
    rookmelder huiskamer deel 2 zit gedeelte, vaak kaarsen/tv aan, (70m2 ruimte totaal, vandaar 2 melders totaal?) (nee hoor 1 is voldoende)
    rookmelder hal beneden vlakbij groepenkast (hoeft niet vlakbij gewoon in het midden voordat het trappenhuis begint)
    rookmelder hal boven met licht (zou ik er wel 1 plaatsen midden van de hal maar niet te dicht bij de douche vanwege stoom of je moet een goede afzuiging hebben in de douche)
    rookmelder in de 4 slaapkamers ( kan hoeft niet als je maar je vluchtweg bewaakt met rookmelder en ruimte’s met een verhoogd brandrisico zoals washok)

Advies van jullie. Koppelen of niet:)? geen verstand van ik weet alleen veel van rookmelder gekoppeld aan brandmeldcentrale’s.

Daarnaast lees ik:
    Bevestig de rookmelder bij voorkeur aan het plafond, maar minimaal 15 cm vanaf een muur. De melder mag ook aan een muur bevestigd worden, maar dan op maximaal 15 cm vanaf het plafond. ( rookmelder altijd aan het plafond NOOIT aan de muur bevestigen, 50cm van de wand af als het kan en 30cm van je inboedel lampen en dergelijke)

Op een plek heb ik ze ook aan de muur, en netjes 10cm ofzo van plafond. Waarom is het als je hem aan het plafond hangt, dat je afstand moet houden van de muur? Is dat omdat hoeken zich moeilijk vullen met rook? (ja dat klopt daar komt geen rook)

In een slaapkamer heb ik de melder hangen, vlakbij de deur. Is dat onverstandig, ivm tocht? of maakt het niet zoveel uit? (nee dat maakt niet uit)

Laatste vraag. Een kamer heeft een schuin dak, en dan bovenaan een een recht stukje nok, en dan loopt het weer schuin af. De nok is echt 3,5M hoog. Moet ik de melder op het hoogste punt ophangen? Dus de nok? of? ( ja weet niet hoe groot recht stukje nok je hebt maar als het 50cm is zou ik hem in de nok hangen, anders dien je vanuit de nok gemeten 50cm naar beneden en dan aan een pendel hangen.)

MvGR
    Henry

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.