Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen "Rookmelder uitgave juli 2012" – parkeergarages

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #2684 |

Een werkgroep vanuit de Vakgroep veilig bouwen heeft vorig jaar een onderzoek gedaan naar een aantal branden in mechanische geventileerde parkeergarages die groter zijn dan 1000 m2. Uit dit onderzoek trok men de conclusie dat het niet wenselijk was het brandveiligheidsconcept langer te gebruiken. De kop van de publicatie in de Rookmelder van Juli 2012 deed overigens vermoeden dat het concept was ingetrokken maar wat valt er in trekken aan een concept: een concept is niks anders dan een gedachte hoe je de brandveiligheid vorm zou kunnen geven. Op basis van gelijkwaardigheid zal telkens de afweging opnieuw moeten worden genomen. Maar dit alles even terzijde.

De conclusie tot het advies aan de gemeenten was dat het de brandweer in de onderzochte incidenten niet was gelukt om binnen 20 minuten water op het vuur te krijgen. Als het zo was dan is het terecht om het concept de prullenbak in te gooien ondanks dat er toch goed zaken instonden zoals de branddetectie.

Maar ik kan helemaal geen publicatie van het onderzoeksrapport herinneren en ook nergens terugvinden.
    De conclusie vind ik namelijk nogal kort door de bocht als je niet weet waarom de brandweer niet binnen 20 minuten water op het vuur kan krijgen. En de conclusie vind ik opmerkelijk omdat misschien wel het Brandveiligheidsconcept niet eens zo slecht is. Wellicht is het rapport helemaal niet slecht maar is de tekst van de publicatie wat kort door de bocht.

Zou dit nu ook gevolg krijgen voor andere gebouwen etc. waarbij er toch wel wordt gerekend op de Brandweer. Ik denk aan evenementen.

Ik zou graag van jullie willen weten hoe ik aan het onderzoeksrapport kom.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.