10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #1850 |

Hallo allen,

Bij ons in het pand hebben we totaal detectie, nu is het zo dat de ventilatie van de operatiekamers is vernieuwd. In de nieuwe situatie zijn er in de kanalen rookmelders ( los van het systeem wat in ons pand zit) geplaatst die de ventilatie afschakelen bij activatie. Wanneer dit gebeurd volgt er een melding op het GBS.

Mijn vraag, dient dit ook op het al aanwezige brandmeldsysteem te melden? Ik kan er niets over vinden in het pvE en de Nen.

Alvast bedankt.
    Gr Ron

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Als het ventilatiesysteem rook (bv van buiten) aanzuigt of verplaatst dient dit systeem te worden uitgeschakeld.
    De rookmelders in het ventilatiekanaal zijn niet bedoeld als brandmeldinstallatie en zijn meestal stand-alone systemen.

ronr
    Bijdrager

Hallo Jac,

Bedankt voor je reactie. Ik dien dus geen koppeling te maken tussen de huidige en stand alone installatie?

Gr Ron

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Volgens mij is het ook zo dat je eerst moet bezien of je het hier over een standaard ruimte conform de NEN 2535 hebt.
    Het kan namelijk best zo zijn dat de afzuiging dusdanig voluminieus is dat de kanalen wel op basis van de NEN 2535 (volledige bewaking) gedetecteerd moeten worden; dat je zowel de -aan- als ook de -uit- situatie moet bewaken!

ronr
    Bijdrager

Hallo AB,

De ruimtes worden al bewaakt door rookmelders, echter in de ventilatiekanalen (meerdere ruimtes) hebben ze stand alone rookmelders geplaatst om ditect de ventilatie af te schakelen. Dit afschakelen gebeurde nooit.

De ruimtes zijn dus goed bewaakt, maar ik vroeg me af of er alsnog een koppeling moest komen tussen stand alone en de huidige bewaking.

GR Ron

mitzy groenheiden
    Bijdrager
    Post count: 2

Hallo Ron,
    Wanneer in je PvE niet gesproken wordt over detectie en afschakelen ventilatie middels de brandmeldinstallatie is een koppeling niet noodzakelijk. Staat het er niet in en je wilt het toch koppelen kan dat wel.
    Je moet daarbij alleen even kijken of je systeem gecertificeerd is indien er vanuit de kanaalmelders een brandalarm zou moeten worden gerealiseerd. Dit geeft problemen omdat je dan een niet gecertificeerde installatie zou gaan inkoppelen op een gecertificeerd systeem. Dit is niet toegestaan.
    Je kunt je ook afvragen waarom je zou gaan inkoppelen als daar verder geen actie aan hangt voor de brandmeldinstallatie.

Groeten, Mitzy Groenheiden

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Hallo Ron,

Jouw respons van 29 maart is blijkbaar langs mijn heen gegaan.
    Maar Mitzy heeft inderdaad gelijk: het PvE is leidend. Als je de kanaalmelders aansluit moet je wel even het PvE (laten) aanpassen (geheel nieuw pvE of een nota van aanvulling), want er komt immers een stuurfunctie bij.

Wat ik met mijn eerste verhaal bedoelde was dat als de eis volledige bewaking is en het gebruik van de ruimte is van dien aard dat er geen sprake is van een staandaard ruimte door bijvoorbeeld een grote ventilatievoud, dat je daardoor twee situaties (ventilatie aan of uit) moet bewaken om volledige bewaking te realiseren. Uiteraard zou je ook nog de syteembeschikbaarheid van de desbetreffende ruimte kunnen aanpassen (als er geopereerd wordt zijn er immers personen aanwezig).

Nu zal het voorbeeld van een grote ventilatie voud (ruimte, niet zijnde een standaard ruimte) mogelijk niet spelen maar mocht het wel zo zijn dan wil dat naar mijn mening niet zeggen dat, als daar sprake van zou zijn, je de in het verleden gemaakte fouten niet moet/behoeft te herstellen. Vooral als je weet dat iets in de praktijk niet werkt c.q. anders zal verlopen. Hoe leiden wil je een vastgelegd PvE dan hebben/behouden!?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Om bij de certificering problemen te voorkomen is het aan te bevelen de kanaalmelders wel te noemen in het PvE, maar dat deze geen deel uitmaken van de installatie. verder is het zaak dat de kanaalmelders wel in een onderhoudscyclus worden opgenomen, ook al vallen ze niet onder het certificaat.

marche dam
    Bijdrager
    Post count: 1

je kan er ook voor kiezen om de melders welke in de ruimte zitten een zone gerelateerde sturing te laten verrichten, ik bedoel hiermee dat de melder het de afzuiging afschakeld welke in de ruimte zit. dit in combinatie met een standen schakelaar, waar mee de brandweer kan beslissen voor totale afschakeling van de ventilatie

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Hoe ga je die rookmelders jaarlijks onderhouden? Zou slordig zijn als door vervuiling de ventilatie vaak worden afgeschakeld. In de OK’s is bij ons zijn de luchtwisselingen dusdanig dat de punt melders en de flow extra detectie noodzakelijks is (aspiratie afvoerrooster laag bij de grond). Hierdoor is er bij uitgeschakeld ventilatie detectie gegarandeerd door puntmelders, en tijdens bedrijf door aspiratie.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.