10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #921 |

Hallo,
    In een pand waar ik beheerder bmi ben zitten er leidingschachten vanaf de kelder naar de 4e verdieping. de verdiepingen worden gescheiden door een metalen rooster. Op elke verdieping zit een rookmelder. Echter de rookmelder zit gewoon op een elektra doosje gemonteerd en niet op een grotere vlakke oppervlakte. Ik denk nu dat als er een rookontwikkeling is de rook langs de melders trekt en er niet goed gedetecteerd wordt.
    Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wellicht is het verstandig om je branddetectiebedrijf om toelichting te vragen.

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Je kan ook het zelf gaan testen door rook erin te laten. :evil:
    Maar wel eerst de alarmcentrale inlichten anders komt de :brwman: weer voor niets! :lol:

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Conform de NEN 2535/A1 artikel 7.12.7.10 wordt er onderscheid gemaakt in open schachten, schachten met op iedere verdieping een vloer en schachten met op iedere verdiepingen een gedeeltelijke vloer.

Bij openschachten moet gebruik worden gemaakt van rookvangkappen. Bij schachten met op iedere verdiepingen een vloer (dicht of roostervloer) dan kan iedere verdieping als apparte ruimte worden gezien. In deze situatie hoeven er ook geen rookvangkappen te worden toegepast.

Bij de laatste variant, op iedere verdieping een gedeeltelijke vloer is het lastiger. Er wordt namelijk niet gesproken over het opp. van de vloer. Ik zou adviseren om bij gedeeltelijke vloeren te kijken naar het opp.. Is dit grootter dan de gestelde eis van 0,3 m2 die wordt gesteld aan een rookvangkap dan zou ik deze voorziening achter wege laten.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Conform de NEN 2535/A1 artikel 7.12.7.10 wordt er onderscheid gemaakt in open schachten, schachten met op iedere verdieping een vloer en schachten met op iedere verdiepingen een gedeeltelijke vloer.

Bij openschachten moet gebruik worden gemaakt van rookvangkappen. Bij schachten met op iedere verdiepingen een vloer (dicht of roostervloer) dan kan iedere verdieping als apparte ruimte worden gezien. In deze situatie hoeven er ook geen rookvangkappen te worden toegepast.

Bij de laatste variant, op iedere verdieping een gedeeltelijke vloer is het lastiger. Er wordt namelijk niet gesproken over het opp. van de vloer. Ik zou adviseren om bij gedeeltelijke vloeren te kijken naar het opp.. Is dit grootter dan de gestelde eis van 0,3 m2 die wordt gesteld aan een rookvangkap dan zou ik deze voorziening achter wege laten.

Ruimtes die niet vallen binnen de definities kunnen toch met een proef brand getest worden? :roll: :roll: :wink:

olaf van alst
    Bijdrager

Helemaal correct.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Ruimtes die niet vallen binnen de definities kunnen toch met een proef brand getest worden? :roll: :roll: :wink:

klopt zeker (is norm :wink: ).
    In de praktijk worden leidingschachten vaak niet beveiligd of enkel op het hoogste punt (met een rookproef zal dit dan ook wel aangetoond kunnen worden)
    Het meest belangrijk is dat een leidingschacht minimaal 30min WBDBO is :!:
    Als je dan 1 rookmelder hebt wordt je tijdig gewaarschuwd en een brand zal zich verder niet ontwikkelen in een afgesloten ruimte :wink:

olaf van alst
    Bijdrager

In de norm staat toch dat leidingschachten welke voor personen via een deur toegankelijk moet zijn voor zien voorzien van detectie. Let wel bij een eis van volledige bewaking.

Hoezooooo in de praktijk wordt dit vaak niet gedaan??

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Oke allemaal,

Mijn hartelijke dank voor de info. Ik zal er bi het detectiebedrijf op aan dringen of er een proefbrand gehouden kan worden.

Groet Ron

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

de NEN 2535 7.12.7.10 zegt dat schachten met roostervloeren apart gedetecteerd dienen te worden.
    tabel 6 van deze norm zegt dat plafonds <15 graden (vlak) de afstand van de kameropening en het plafond tussen de 3 en 20 cm mag zijn.

conclusie: lijkt prima okee.

met vriendelijek groet,

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.