Brandpreventieforum Forums Bouw Rookmelder in éénkamer woning verplicht?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #2990 |

Is een rookmelder verplicht in een zelfstandige woning bestaande uit één verblijfsruimte?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Bij een te bouwen woonfunctie en bij functiewijziging naar een woonfunctie heeft een besloten ruimte waardoor een vluchtroute voert tussen de uitgang van een verblijfsruimte en de uitgang van de woonfunctie een of meer rookmelders die voldoen aan en zijn geplaatst volgens de primaire inrichtingseisen als bedoeld in NEN 2555. Dit geldt niet voor een woonfunctie met een brandmeldinstallatie als bedoeld in artikel 6.20.

Conclusie: Nee, alleen door ruimte waar je doorheen vlucht vanuit een andere verblijfsruimte.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Is een rookmelder verplicht in een zelfstandige woning bestaande uit één verblijfsruimte?

Ongeacht de uitkomst is het zeer zeker verstandig om een rookmelder te plaatsen.

J. Nieuwland

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beetje flauw (zal wel de temperatuur op mijn kantoor zijn) maar in de vraagstelling wordt niets gezegd over een besloten ruimte, dus kan nog steeds… Gevalletje spijkers op laag water zoeken. Tevens vraag ik me af, hoe oud de bestaande woning is en sluit me aan bij de reactie van dhr. Nieuwland.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

peter
    Bijdrager

Beetje flauw (zal wel de temperatuur op mijn kantoor zijn)

Ik ken nog wel een goede adviseur bouwfysica voor het klimaat op je kantoor.

maar in de vraagstelling wordt niets gezegd over een besloten ruimte, dus kan nog steeds… Gevalletje spijkers op laag water zoeken.

In de vraag staat verblijfsruimte. Die is toch altijd besloten?

Welke spijker zoek je?

Tevens vraag ik me af, hoe oud de bestaande woning is en sluit me aan bij de reactie van dhr. Nieuwland.

Het gaat om een functiewijziging naar woning.

peter
    Bijdrager

Bij een te bouwen woonfunctie en bij functiewijziging naar een woonfunctie heeft een besloten ruimte waardoor een vluchtroute voert tussen de uitgang van een verblijfsruimte en de uitgang van de woonfunctie een of meer rookmelders die voldoen aan en zijn geplaatst volgens de primaire inrichtingseisen als bedoeld in NEN 2555. Dit geldt niet voor een woonfunctie met een brandmeldinstallatie als bedoeld in artikel 6.20.

Conclusie: Nee, alleen door ruimte waar je doorheen vlucht vanuit een andere verblijfsruimte.

Anders kan ik het ook niet lezen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.