Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Rookmelder gaat spontaan af. Wat is er aan de hand?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1046 |

Een aantal weken geleden ging midden in de nacht mijn optische rookmelder spontaan af. Ik zat direct recht op in bed. Er bleek niets aan de hand te zijn. De volgende dag de rookmelder vervangen door een nieuw exemplaar dat enkele weken later ook spontaan af ging. Opnieuw bleek er niets aan de hand te zijn. Hoe kan de rookmelder dan toch afgaan?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Indien de rookmelder op batterijen werkt, zou het kunnen zijn dat deze bijna leeg waren (dan gaat de melder namelijk ook irritant piepen). Maar dat zou dan bij die nieuwe niet zo snel moeten gebeuren… :roll:
    Als de melder op het stroomnet zit, zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten.

lakwerk
    Bijdrager
    Post count: 2

Ik dacht in eerste instantie zelf ook dat dat de oorzaak was maar er zit net een nieuwe batterij in. Dus wat de oorzaak is :?: Help…

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Stof? gevleugeld gespuis? Kwaliteit van de electronica? Maandag ochtend serie? Er zijn veel mogelijkheden. Van een "3 voor 14 euro" melder verwacht ik zelf minder dan 1 van 60 euro.

Als het om een duurder type gaat (bv. RF doorgelinkt) Storing door andere zenders in de omgeving.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Tocht ???

in wat voor een ruimte hangt deze?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Misschien eens de stofzuiger er tegen aanhouden om het stof er uit te zuigen… :wink: Ook daar hoopt zich stof op! :twisted:

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

als het met verschillende melders voorkomt dan zal het waarschijnlijk iets in de plaatselijke situatie moeten zijn (waarschijnlijk stof of iets anders wat lichtverstoring veroorzaakt).

ik ga ervan uit dat het optiche rookmelders zijn?
    zijn ze aan elkaar gekoppeld (draadloos of met draad)?

jano
    Bijdrager

mogelijk een goedkoop meldertje? alle waar is naar zijn geld. ik heb in het verleden hetzelfde probleem gehad (onverklaarbaar) en heb daarna duurdere batterijmelders gekocht. probleem is daarna nooit meer opgetreden.

lida2
    Bijdrager
    Post count: 4

Dit had ik dus gisterenavond. Ik ben me rot geschrokken. De kinderen overstuur.
    Ik zit nu al de hele dag in de stress. geen rook te ontdekken.
    Ik heb volgens mij best een goede: Garvan GS-166 optische rookmelder. Geplaatst door een beveiligingsbedrijf. Ik vind het nog steeds raar.
    Hebben meer mensen dit merk en gebeurt het bij hen ook?

petert
    Bijdrager

Ik heb volgens mij best een goede: Garvan GS-166 optische rookmelder.

De prijs zegt niet alles maar ik beschouw deze toch echt wel aan de onderkant van de markt. Of laat ik het anders zeggen: van deze melder varwacht ik het eerder dan van deze die mijn plafonds sieren:
    http://www.hemmink.nl/Portals/0/Electro … elders.pdf
    Maar dat merk je wel in de prijs (bruto adviesprijs 79,-)

lida2
    Bijdrager

Is dat zo? Ik dacht dat het wel een goede moest zijn omdat juist een beveiligingsbedrijf het heeft geplaatst. Nou ja, morgen ga ik hem inruilen voor een nieuwe. Dat ding heeft 5 jaar garantie. Nou maar hopen dat er echt geen brand uitgebroken is gisterenavond 8 uur, hahahahaha. Tot nu toe niets gezien.

petert
    Bijdrager

Over het algemeen zul je eerder het ruiken dan dat je rookmelder afgaat.
    (overigens doe ik geen uitspraak over kwaliteit, zoals je kunt lezen zijn er meerdere mogelijke oorzaken om je rookmelder af te laten gaan)

henk van buuren
    Bijdrager

GARVAN Profi-line Rookmelders zijn goedgekeurd door het "British Standard Institute" en
    voorzien van het "Goedmerk" verleend door de Stichting Keurmerkinstituut
    Consumentenproducten en het Politie keurmerk “VEILIG WONEN”. een van de vele soorten.

echter…. deze hebben geen EN54-7 goedkeuring. Jammer, bijna goed.

lida2
    Bijdrager

OK, dus ik moet ook letten op de EN54-7 keuring. Wat houdt dat in, of moet ik even googelen :wink: .

henk van buuren
    Bijdrager

Dit houd in dat de puntmelder zoals deze genoemd wordt voldoet aan de strenge europeese norm voor profesionele brandmelders.

hiermee bent u in het bezit gekomen van een kwaliteitsprodukt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.