9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #1565 |

Mensen
    Een loggia wordt veelal niet als verblijfsruimte beschouwd, maar er zullen wel mensen verblijven en omdat ie afgesloten is zal er ook vuurlast geplaastst worden en rook niet zomaar wegkunnen (dit laatste dus in tegenstelling tot een balkon). Nu is de vraag: als een loggia uitkomt op een woonkamer (meestal dus), ga je dan in die woonkamer een rookmelder eisen? BB Art 2.146 lid 7 eist dit alleen als de ruimte een VR is, maarja meestal maken ze er zoiets van ‘onbenoemde ruimte’ maar dat vind ik voor wat betreft brandveiligheid iig een inhoudsloze term.

Ik zou zeggen: een loggia is een besloten ruimte met vuurlast dus ‘een ruimte voor het verblijven van mensen’ dus een rookmelder in de woonkamer… en bij een balkon niet omdat …. uuuhh… je daar altijd een 2e vluchtroute hebt.. naar buiten springen :D :roll:

It burns us, preciousssss !!!

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Logia is m.i. een buitenverblijf. Voor aangrendende huiskamer:
    nen 2535 NEE, behalve indien het beschreven staat in PvE (volledige bewaking). Denk aan verzorgingshuizen e.d.
    nen 2555 JA, (aanname, deze norm even niet voorhanden)

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Even voor de duidelijkheid: de ruimten worden hier loggia’s genoemd maar zijn besloten ruimten (binnen thermische schil zelfs). Ik zie nl. dat de definitie (volgens wiki) is Dat is het hier niet dus, dus ook geen ‘buitenruimte’

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Dan moeten ze het ook geen Loggia noemen lijkt mij……Is het soms een dicht balkon met shuifpui erop?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik zou zeggen: een loggia is een besloten ruimte met vuurlast dus ‘een ruimte voor het verblijven van mensen’ dus een rookmelder in de woonkamer… en bij een balkon niet omdat …. uuuhh… je daar altijd een 2e vluchtroute hebt.. naar buiten springen

Volgens het BB niet verplicht als de logia geen VR is, maar wel verstandig om te doen.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Dan moeten ze het ook geen Loggia noemen lijkt mij……Is het soms een dicht balkon met shuifpui erop?

hum tja inconsistentie van benaming is meer regel dan uitzondering geloof ik :?

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Volgens het BB niet verplicht als de logia geen VR is, maar wel verstandig om te doen.

maar als het geen vr is, wat is het dan?? onbenoemde ruimte vindt ik kul vanuit het oogpunt van brandveiligheid..

een vr is een ruimte voor het verblijven van mensen.. het lijkt mij in die gedachte om te zeggen: een ruimte voor het verblijven van mensen (lekker dutje doen in je loggia..) is een vr..

en, nee, er zitten geen te openen puien in

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Wanneer je het dan toch praktisch wilt oplossen: Hoe wordt die ruimte waarschijnlijk gebruikt? Als woonkamer, slaapkamer of balkon?

Alleen in het geval het een slaapkamer kan worden zou ik in de vluchtroute daarvandaan een rookmelder vragen. Meestal is het echter zo duidelijk dat het inpandig balkon is (alleen vanwege de volledig glazen wanden al) dat het absoluut geen toegevoegde waarde heeft op die plek een rookmelder neer te hangen.

Dus: Wat is het verschil met een ‘normaal’ balkon?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Nu even praktisch: hoe groot is de kans dat vanuit de "loggia" een brand in de aangrenzende verblijfsruimte niet wordt opgemerkt. Ofwel als ik in de loggia zou verblijven, heb ik dan de grote glazen schuifpui naar de kamer dicht, of zal de loggia, van meestal niet meer dan 2 m2, deel uitmaken van deze verbijfsruimte. Formeel zal de woonkamer moeten worden voorzien van een rookmelder, maar je kunt je twijfels hebben over de meerwaarde er van. Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat je er ook in slaap kunt vallen, maar het Bouwbesluit eist ook geen rookmelder in de slaapkamers.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.