Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie rookluiken bestaand (smelt) versus aansluiten bmi

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #2188 |

Ik heb een vraag.
    We hebben een bestaand pand waarin al geruime tijd rookluiken zijn aagebracht in het dak.
    Deze luiken zijn er gekomen om ontvluchting veiliger te maken door rook af te voeren.
    Afgelopen jaar is er in het pand een brandmeldinstallatie aangebracht maar deze is niet gekoppeld aan de rookluiken.
    Dit heeft als sturing ook niet in het PVE gestaan.

In verband met de ontvluchting zou het op zich raadzaam zijn om de rookluiken door de BMI te laten aansturen, en in dat geval dan alleen op de lus die in de betreffende ruimte is aangebracht.
    Maar de opdrachtgever zou het in verband met de kosten willen houden op stand alone rookluiken gestuurd door een smeltzekering.

Is het uberhaupt te eisen dat de bestaande rookluiken op de (nieuwe) installatie moeten worden aangesloten?
    In ieder geval moet er dan ook een nieuw PVE worden geschreven omdat deze sturing niet is opgenomen.
    Ook hieraan zitten natuurlijk weer kosten.

De opdrachtgever wil voldoen aan de wettelijke eisen maar als een en ander niet verplicht is liever niet.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De rookluiken, ik ga er vanuit dat een RWA-installatie wordt bedoeld (rook en warmte afvoer), zijn bedoeld om rook af te voeren. (volgens je zeggen). Gezien de huidige opstelling van de opdrachtgever denk ik dat indertijd de RWA installatie moest worden aangebracht vanwege de loopafstanden of overschrijding van de grootte van het brandcompartiment, dus verplicht. Om rook af te voeren is het gebruikelijk om rookmelders toe te passen om de RWA aan te sturen.
    Of de huidige situatie kan blijven bestaan, dus thermisch sturen ipv rook, kan wellicht gelezen worden in de vergunningen. Anders misschien advies bij de afdeling preventie vragen.
    Over het algemeen zijn RWA luiken met een smeltloodje op zichzelf werkende luiken; RWA luiken die worden gekoppeld aan een brandmeldinstallatie worden over het algemeen bediend door luchtdruk/perslucht. Deze zijn dan ook gekoppeld in één of meer zones. De thermische luiken zijn over het algemeen niet gekoppeld. Het sturen van "stand alone" thermische luiken is ook niet zondermeer mogelijk.
    Het idee dat deze dus kunnen functioneren om rook af te voeren en daarmee een "veilige" vluchtweg te bieden lijkt mij niet een juiste veronderstelling.

Andere vraag, de geplaatste brandmeldinstallatie, is dat een brandmeldinstallatie met aangesloten rookmelders of alleen handbrandmelders?

J. Nieuwland

burcom
    Bijdrager
    Post count: 18

Bedankt voor uw reactie tot dusver de nieuw aangebrachte installatie is zowel automatisch als hand.\

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.