3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #131 |

Men neme een industriegebouw met een plafondhoogte van ongeveer 10 meter. In deze ruimte is een verdieping gemaakt waar een kantine is gesitueerd. Vanuit de kantine dient gevlucht te worden via een galerij die in open verbinding staat met de industriehal (langs de kant). De verdiepingsvloer / galerij is geplaatst op een hoogte van 5 meter.

Nu is er vanuit/vanaf de kantine een te lange loopafstand tot de uitgang/ander BC/RC. Er wordt gesteld dat dit mogelijk is omdat er sprake is van een rookbuffering waardoor langere loopafstanden kunnen worden toegestaan. Ik vraag me alleen af of dit wel waar kan zijn… We hebben namelijk een vrije hoogte van 5 meter (boven hoogste vloer) wat dus resulteert in een maximale rookbuffer van 2,5 / 3,0 meter, maar hoe dik is een rooklaag? Is hier wel sprake van enige buffering.

Als het goed is zal er nog een vultijdenberekening volgen, maar voor m’n gevoel gaat dit niet goed. Heeft iemand andere gevoelens..?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik denk dat je in dit geval gewoon de berekening van het vultijdenmodel moet afwachten. Let hierbij goed op dat er juiste realistische uitgangspunten worden gehanteerd.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

stukje gelijkwaardigheid, laat ze dit aantonen met behulp van een vultijdenmodel. Vrije hoogte moet 2,5 mtr blijven, en straling vanuit de rooklaag niet meer dan 1 Kw/m2. Bij een 1-zone model temperatuur in de ruimte niet hoger dan 45 graden en zichtlengtes van groter dan 100 mtr.

Heeft op zich een redelijke kans van slagen, vooral bij grotere compartimenten. Let er wel op dat er een aantal overgangsmomenten zijn van 2 zone naar 1 zone. de opslag in de hal mag bijvoorbeeld niet in contact komt met de rooklaag…

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.