Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Rook- en hittemelders draadloos koppelen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1865 |

Ik ben op zoek naar draadloos koppelbare rook- en hittemelders welke op een batterij werken. Ze moeten dus allemaal tegelijk afgaan als er 1 alarm geeft. Het is gewoon voor thuis en ik ben al aardig aan het rondzoeken geweest.
    Deze lijkt me het beste:

[*]Alecto
      – 3 Rookmelders € 35,-
      – De hittemelder van hetzelfde merk is alleen niet draadloos koppelbaar.[/*:m][/list:u]
      Ik heb de fabrikant gemaild om te vragen of ze wellicht een ander type hittemelder hebben welke wel koppelbaar is:

Helaas is dit niet mogelijk en is er ook geen ander type beschikbaar waarbij dit wel kan.

Dit zijn de alternatieven die ik gevonden heb, maar deze zijn wel een stuk duurder en bij de meeste is er ook geen hittemelder koppelbaar:

[*]FlammEX
        – 1 Rookmelder kost € 45 (incl. draadloze module)
        – Geen koppelbare hittemelder beschikbaar

[/*:m]
        [*]Abus
        – 1 Rookmelder kost
        € 45 (incl. draadloze module)
        – Geen koppelbare hittemelder beschikbaar

[*]Elro
        – 1 Rookmelder RM170RF € 40
        – 1 Hittemelder RM171RF € 40
        (koppelbaar aan elkaar)

[*]Dicon
        – 1 Hittemelder € 20
        – Ik kan er alleen geen koppelbare rookmelders bij vinden, die op een batterij werken.[/*:m][/list:u]

Hebben jullie wellicht nog suggesties? Ik wil ongeveer 6 rookmelders en 1 hittemelder die dus draadloos met elkaar gekoppeld zijn.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Met de draadloos koppelbare melders van EI professional heb ik goede ervaringen. Eenvoudig, geen problemen met de rookmelders van de buren en reageren prettig snel. Zij hebben ook schakelaars in het arsortiment om tijdelijk melders uit te schakelen (bv tijdens het koken)
    Alleen van de prijs wordt je iets minder vrolijk, advies prijs ca 80,- per stuk

derk r
    Bijdrager

Ja die zien er wel goed uit, maar wel duur inderdaad..
    Hoeveel heb jij er nu thuis? :P

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

In mijn huis waken er 3, Overloop eerste etage (open trap), Slaapkamer en mijn was en droogkast heeft er ook 1.

derk r
    Bijdrager

Ik denk dat ik maar voor de Alecto ga, en dat een hittemelder niet gekoppeld is, is dan jammer.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik denk dat een hittemelder ook wat overdone is voor particulier gebruik. Zelfs in in bedrijfspanden worden ze niet eens zoveel toegepast.

Om de rookmelders te projecteren kun je als basis het beste artikel 2.146 lid 7 uit het bouwbesluit hanteren:

[*]Lid 6.
      De loopafstand tussen de toegang van een niet-gemeenschappelijke verblijfsruimte en ten minste een toegang van het brandcompartiment of het subbrandcompartiment waarin die ruimte ligt, is ten hoogste 15 m.[/*:m]
      [*]Lid 7.
      Een toegang als bedoeld in het zesde lid, van een niet-gemeenschappelijke verblijfsruimte, is een toegang van een brandcompartiment of een subbrandcompartiment, of ter plaatse van die toegang begint een route naar de toegang van een brandcompartiment of een subbrandcompartiment. Een besloten ruimte op die route heeft een niet-ioniserende rookmelder die is aangesloten op een voorziening voor elektriciteit en die voldoet aan de primaire inrichtingseisen en de primaire producteisen volgens NEN 2555.[/*:m][/list:u]

Vrij vertaald betekend dit het volgende:
    Kijk vanuit elke verblijfsruimte in je woning welke ruimten je passeerd op de weg naar buiten. Al die ruimten die je passeerd moeten voorzien worden van een rookmelder.

Over het algemeen betekend dit in bijvoorbeeld een standaard eengezinswoning dat de overloop op de eerste verdieping en de ruimt(en) op de begane grond vanaf de trap tot tot de buitendeur. Woon je in een herenhuis, zoals ikzelf, dan kan het door kruipdoor/sluipdoor veel meer worden. Ik heb er zelf hierdoor 7 hangen.

Volgens het bouwbesluit moeten de melders op het lichtnet worden aangesloten en aan de NEN 2555 voldoen, maar dit geld alleen voor nieuwbouw. Dus voor jou eigen bestaande bouw thuis situatie kun je de projectering van het bouwbesluit prima gebruiken bij melders op batterijen. Verder zou ik deze projectering als basis gebruiken, als je iets meer wil, dan kun je vervolgens beginnen met de ruimten met een verhoogd brandgevaar die aan de vluchtweg liggen.

derk r
    Bijdrager

Opzich voldoe ik daar al aan. Van de 1e en 2e verdieping is de overloop al voorzien van een rookmelder, en op de begaande grond in de hal bij de voorkeur hangt een rook- en CO-melder. Enkel zit er bij de achterdeur geen rookmelder omdat dit een halletje is van 1 bij 1 en er daarom geen deur naar de keuken (meer) inzit. (Het is een ouder huis zonder afzuigkap, alleen een luchtkanaal dus het lijkt me daar niet zo’n goed idee)

Ik wil het aantal rookmelders uitbreiden naar de (3) slaapkamers waar computers en/of tv’s staan, en naar de woonkamer en de schuur. In de schuur (1,5 m vanaf het huis) staat de wasmachine, droger, vriezer en een extra koelkast. Er hangt hier al een rookmelder (omdat de brandweer 3 jaar geleden, een rokende afwasmachine eruit heeft gedragen…), maar deze wil ik nu dus ook gekoppeld hebben met de rookmelders binnen.

Ik denk dat ik dan de hittemelder laat zitten, bedankt voor het advies! :)

ronald van leeuwen
    Bijdrager
    Post count: 2

Hallo,

ik heb nog een aantal draadloze koppelbare rookmelders ( 9 volt) deze staan op http://www.vanleeuwenfiresupplyzeeland.nl
    deze kosten € 15,- per stuk ….waren € 22,50

kijk bij de aanbiedingen (rechtsboven aan de pagina )

Groetjes,

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.