Brandpreventieforum Forums Bouw Rook- en brandwerendheid

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #370 |

Beste brandweer experts, ik heb een vraag en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik ben voor school bezig met een project waarbij het gaat om het opzetten van een pand. Bij het opzetten van dat pand dien ik ook rekening te houden met de brand en rookwerendheid van de constructies.

Ik heb op internet gezocht naar de rook- en brandwerendheid van muren en deuren, maar de informatie hierover is zeer schaars. Mijn vragen zijn de volgende:
    – Ik ben opzoek naar achtergrondinformatie over rookwerendheid. In welke boeken/rapporten zou ik hier iets over kunnen vinden? Kan iemand mij dat toesturen?;
    – Wat zijn de eisen van rookwerendheid;
    – Wie kan constructies/deuren testen op rook- en brandwerendheid.

Mijn nadruk ligt vooral op de achtergrond informatie over rook- en brandwerendheid.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Mocht u nuttige informatie hebben, dan kunt u dat toesturen via PM. Een terugbelverzoek kunt u ook doen op dat e-mail adres.
    Alvast heel hartelijk dank.

Groeten,
    Randy

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Beste Randy,

allereerst welkom.
    Voor de eisen kun je als eerste kijken in het Bouwbesluit. Dit staat op internet en kun je dus makkelijk raadplegen.

Voor deuren, kun je googlen, deuren+brand+normen en je zult vast wel wat tegen komen. Heb je in ieder geval de normen te pakken waaraan zaken moeten voldoen.
    Verder kun je via de site van de bouwbeurs (http://www.bouwbeurs.nl/sites/www_bouwb … /index.asp) al een stel leveranciers vinden van branddeuren.

Als je deze stappen hierboven hebt uitgevoerd en je meer vragen hebt, stel ze gerust.

Succes.

randy1985
    Bijdrager
    Post count: 2

Bedankt voor het welkom-woord.

Ik ga hier mee aan de slag.

Mochten mensen concrete achtergrondinformatie hebben over brand en rookwerendheid, dan ontvang ik dat graag per e-mail.

Ik hou u op de hoogte.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Beste Randy,

Ook namens mij welkom op ons forum.

Ik heb even het topic verplaatst naar de catogorie waar die thuishoort. Wij hebben op het forum liever niet dat oplossingen per mail worden uitgewisseld omdat anderen hier dan nix aan hebben. Als er een oplossing in het topic word gezet heeft de volgende hier ook wat aan als de zoekfunctie word gebruikt.

Om verder op jou vraag in te gaan:
    in het promat handboek: http://www.promat.nl/handboek.htm staat veel inhoudelijke informatie over rook en brandwerende afdichtingen. In deel D van de SBR reeks "Brandveiligheid: Ontwerpen en Toetsen" staan de eisen waaraan brandwerende constructies worden getoetst. De eisen welke brand of rookwerendheid waar moet worden toegepast staan omschreven in het bouwbesluit http://www.bouwbesluitonline.nl.

TNO is een intituut dat vaak brandwerendheid van materialen of constructies test.

Ik hoop dat je hiermee vooruit kan.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.