Brandpreventieforum Forums Bouw roltrap als vluchtweg?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1937 |

Hallo

Ik heb hier een ontwerp voor een groot winkelcentrum (met een grote praxis e.d.) Nu zitten daar ook op diverse plaatsen roltrappen i.p.v. vaste trappen. Nu vraag ik me af: is het mogelijk (eventueel als gelijkwaardige oplossing) de roltrappen als vluchttrappen te gebruiken, bijvoorbeeld door ze uit te voeren met een noodvoorziening waardoor ze ook bij brand blijven functioneren? Want een roltrap zal niet aan de eisen van op- en aantrede e.d. voldoen neem ik aan die volgens bouwbesluit vereist zijn voor een vluchttrap.

Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt.

Ron

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Hallo Ron,

Recent (Noord/Zuidlijn, Amsterdam) is door de rechter (Raad van State zaak) het gebruik van roltrappen in vluchtroutes voor die specifieke situatie geaccepteerd. Google eens op de publicatie ‘vluchten op rolletjes’, een onderzoek naar gelijkwaardige oplossingen voor het gebruik van roltrappen in de vluchtroute welke hieruit voortkomt. mogelijk geeft dit je enige aanknopingspunten.

Groeten,

Peter

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

ja, leuk: een roltrap met een hoogteoverbrugging van 10 meter, vol met vluchtende mensen die naar beneden willen. Wat gebeurt er als het te druk wordt? (kijk dan naar een normale trap met om de 4 m een bordes en een roltrap die in 1 keer naar beneden gaat zonder ‘stop’).

Of dit nu gelijkwaardig is als je omlaag vlucht?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.