Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Risicobenadering Brandveiligheid

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1809 |

Ik ben op dit moment bezig met het afstuderen aan de HTS Bouwkunde te arnhem. Ik ben samen met een medestudent bezig met een onderzoek naar de brandveiligheid in de zorg. Wij willen hierbij ook gaan kijken naar de risicobenadering van brandveiligheid. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is er binnenkort het nationaal brandveiligheidscongres 2010. Daarbij wordt veel aandacht geschonken aan risicobenadering.

Aan jullie de vraag hoe jullie denken over risicobenadering. Of er misschien al bedrijven zijn die hier verder in zijn en ons hierover informatie kunnen geven.

Groet Rob Boerstal

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De risicobenadering, wat bedoel je hier mee? Het begrip is vrij ruim.

Binnen de BV Nederland is de risicobenadering i.r.t. brandveiligheid nog niet echt bespreekbaar.

Het probleem is dat je inzichtelijk maakt wat de consequenties zijn. Het Bouwbesluit is het minimale niveau. Hier wordt niet expliciet gezegd dat er bijvoorbeeld 5 op de miljoen mensen per jaar mogen omkomen bij brand. Ga je met risico’s rekenen, dan wordt dit inzichtelijk.

Heb je als ziekenhuis 100.000 bezoekers per jaar, dan zou dus eens in de twee jaar een bezoeker om mogen komen bij brand. Er zijn nog weinig instanties die dit hardop uit willen spreken.

Kijk eens rond en informeer eens bij de brandweer en diverse adviesbureaus.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Je kunt eens kijken naar http://WWW.MODEL-IBB.NL. Daar wordt vanuit een risicobenadering gedacht. Maar zoals de vorige reactie ook al aangeeft, is de bv Nederland nog lang niet klaar voor een dergelijk model. Dit vraagt namelijk ook om een zekere deskundigheid bij de toetsende instanties.

rob boerstal
    Bijdrager

Beste Duiveltje,

Het IBB-model heb ik al doorgenomen en het is inderdaad een manier om van het begin (de ontwerpfase) tot het eind (oplevering en ingebruikname) het proces door te lopen.
    Risicobenadering wordt op dit moment gezien als dé volgende stap naar brandveiliger Nederland. Er wordt ook een heel congres aan gewijd, er wordt dus wel degelijk aandacht aan geschonken.

Bedankt voor de reactie.

Groet Rob

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het gegeven dat er aandacht aan wordt besteed houdt niet per definitie in dat het de toekomst is.

Als ik het goed heb ben je net een week of twee begonnen met afstuderen, dus je hebt nog tijd genoeg om je er in te bijten.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Benader ook eens een verzekeringsmaatschappij. Zij weten ook erg veel over (financiele) risicobenadering m.b.t. brandveiligheid. Wellicht heb je daar ook nog iets aan.

Succes.

rob boerstal
    Bijdrager

Het is wel een goed idee om die partij ook eens te benaderen. Kan ik zowiezo eens horen tot in hoevere zei gebruik maken van risicobenadering.

Bedankt voor de reactie.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.