Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Risicobenadering Brandveiligheid

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1809 |

Ik ben op dit moment bezig met het afstuderen aan de HTS Bouwkunde te arnhem. Ik ben samen met een medestudent bezig met een onderzoek naar de brandveiligheid in de zorg. Wij willen hierbij ook gaan kijken naar de risicobenadering van brandveiligheid. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is er binnenkort het nationaal brandveiligheidscongres 2010. Daarbij wordt veel aandacht geschonken aan risicobenadering.

Aan jullie de vraag hoe jullie denken over risicobenadering. Of er misschien al bedrijven zijn die hier verder in zijn en ons hierover informatie kunnen geven.

Groet Rob Boerstal

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De risicobenadering, wat bedoel je hier mee? Het begrip is vrij ruim.

Binnen de BV Nederland is de risicobenadering i.r.t. brandveiligheid nog niet echt bespreekbaar.

Het probleem is dat je inzichtelijk maakt wat de consequenties zijn. Het Bouwbesluit is het minimale niveau. Hier wordt niet expliciet gezegd dat er bijvoorbeeld 5 op de miljoen mensen per jaar mogen omkomen bij brand. Ga je met risico’s rekenen, dan wordt dit inzichtelijk.

Heb je als ziekenhuis 100.000 bezoekers per jaar, dan zou dus eens in de twee jaar een bezoeker om mogen komen bij brand. Er zijn nog weinig instanties die dit hardop uit willen spreken.

Kijk eens rond en informeer eens bij de brandweer en diverse adviesbureaus.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Je kunt eens kijken naar http://WWW.MODEL-IBB.NL. Daar wordt vanuit een risicobenadering gedacht. Maar zoals de vorige reactie ook al aangeeft, is de bv Nederland nog lang niet klaar voor een dergelijk model. Dit vraagt namelijk ook om een zekere deskundigheid bij de toetsende instanties.

rob boerstal
    Bijdrager

Beste Duiveltje,