Brandpreventieforum Forums Bouw richtng brandwerendheid

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 81
    #2322 |

Ik heb een discussie met een aannemer over de brandwerendheid van een gevel.

Op basis van spiegelsymmetrie mag een brandwerende wand op de erfafscheiding 30 minuten brandwerend zijn.

Nu komt de aannemer met het verhaal dat de wand van binnen naar buiten brandwerend uitgevoerd moet zijn. Echter is dit niet mijn mening. Volgensm mij moet dit \owel van binnen naar buiten zijn als van buiten naar binnen.

Dit omdat het object wat gespiegeld mag zijn, zijn brandwerenheid moet halen van buiten naar binnen. Immers is anders het brandtraject niet 60 minuten. Kan iemand mij hier duidelijkheid in geven. twee keer 30 minuten is immers de 60 minuten brandwerendheid.

Kan iemand hier meer duidelijkheid in geven.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822
    jansen
    Participant
    Post count: 81

Al met al vind ik het een leuke discussie die destijds gevoerd is maar een eenduidig antwoord kan ik er niet uithalen.

Persoonlijk vind ik brandpreventie hoog staan maar zoals er meerdere vragen gesteld worden is het bouwbesluit niet eenduidig.

Als een gevel brandwerend is van binnen naar buiten en de gespiegelde gevel van buiten naar binnen (antwoord in de discussie van vrom) komt men aan de 60 minuten. Stel dat men op het gespiegelde terrein nu een nieuw gebouw neer zet met precies dezelfde brandwerendheden (gevel gebouw 30 min. bi-bu en het fictieve gebouw 30 min bu-bi)
    Doordat op het laatste gespiegelde gebouw het gebouw reeds staat en hier geen brandwerenheid is geeist van bu naar bi is er in het totaal geen 60 minuten scheiding. Brandoverslag is dus mogelijk binnen 30 minuten en niet zoals het bouwbesluit voorstelt na 60 minuten.

Zien we het nu allemaal verkeerd?

eric van der veen
    Participant
    Post count: 6

Even hier op reageren:
    "Op basis van spiegelsymmetrie mag een brandwerende wand op de erfafscheiding 30 minuten brandwerend zijn."
    Dit staat zo niet in het Bouwbesluit en ook niet in NEN6068.

Als de wand op de erfgrens staat is er bij spiegelsymmetrie sprake van een traject waarbij de weerstand tegen branddoorslag (niet overslag) bepaald moet worden.

Bij brandoverslag moet volgens NEN6068; 5.4 voldaan worden aan de voorwaarden in hoofdstuk 6.
    In hoofdstuk 6, 6.3 staat dat gevels en daken, uitgezonderd openingen, in de richting! waarin de brandoverslag wordt beschouwd een brandwerendheid moet hebben van ten minste 30 minuten. (In de richting is altijd van jezelf naar een ander). Jij bent immers verantwoordelijk voor je eigen deel en in de richting naar een ander.

Echter zoals gezegd, zal bij een wand op de erfgrens bij spiegelsymmetrie een traject branddoorslag ontstaan.
    In NEN6068, hoofdstuk 7, 7.1.1 staat in de OPMERKING Indien de brandwerenheid met betrekking tot scheidende functie maar in één richting is bepaald, geldt de brandwerendheid alleen voor die ene richting.

Ik heb geen idee hoe de wandopbouw is, maar als de wand van een steenachtig materiaal is zal het in beide richtingen wel goed gaan (afhankelijk van de details, met name dakdetail). Als het een hsb wand is met gips aan de binnenzijde een steenwol isolatie en rabat aan de buitenzijde, kan deze buitenzijde later niet zonder meer door de buren als binnenkant aangehouden worden, zij zullen dan ook een hsb wand met steenwol vulling moeten maken en een gips afwerking. Misschien is het afdoende voor hun om alleen maar het rabat weg te halen en gips te plaatsen, maar dat is dan de opbouw die je in spiegelsymmetrie moet aanhouden en de gehele constructie moet 60 minuten brandwerend zijn.
    Het kan zo zijn dat je dus een iets dikkere vezelversterkte gipsplaat moet aanhouden omdat over het algemeen de bekleding aan de niet brandzijde minder meerekend wordt in de bijdrage voor branddoorslag. (E.e.a. terug te vinden in NEN 6073)
    Voor een hsb spouw wand geldt bijvoorbeeld (NEN6073 12.2.2.1) deel 1 + (deel 2 × (1-(deel1/250)
    Stel dat beide delen 30 minuten zouden zijn (altijd vanuit de verhitte voor de te bepalen zijde binnenzijde), dan kom je op een brandwerendheid van 30 + (30×(1-0,12) = 56,4 minuten.
    Dat is waarmee ik bedoel een net iets dikkere gips plaat aanhouden tenzij je al iets over de 30 minuten brandwerendheid bent gegaan uiteraard.
    Een brandwerenheid van 33 minuten van 1 hsb spouwblad zou wel voldoen (61,6 minuten).

Ik denk dat er in de praktijk niet vaak zo gerekend wordt en dat de 30 minuten dan wel voldoende is. De reken regels gaan ook uit van de meestal ongunstige standaard brandkromme.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.