Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie relatie vloeroppervlakte NEN 2535 met NEN 2580

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #2003 |

Ik meen dat er al eerder op dit forum een thread over is geweest, maar ik kan er niks meer van vinden vandaar nogmaals de vraag.

Ik heb een trappenkast met een vloeroppervlakte van 2,2 m2. Op basis van NEN 2535 volledige bewaking kom je er dan op uit dat er een rookmelder in moet hangen.

Omdat de hoogte van de trappenkast bijna nergens hoger is dan 1,5 meter is de netto vloeroppervlakte conform de NEN 2580 < 2 m2. In de NEN 2535 is er alleen geen door verwijzing naar de NEN 2580.

Hoe bepalen jullie de vloeroppervlakte in zo’n geval? Weet iemand toevallig ook hoe inspectieinstellingen hiermee om gaan?

Alvast bedankt

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

De NEN heeft die verwijzing niet, maar het Gebruiksbesluit, wat naar de NEN verwijst, wel… Hierin staat dat het ‘Gebruiksoppervlak’ bepaald wordt volgens de NEN2580. De eis voor BMI wordt vervolgens gegeven op GO-niveau.

Die trapkast zit al niet in je GO, heeft om die reden geen gebruiksfunctie, en de eis uit het Gebruiksbesluit gaat alleen over gebruiksfuncties en hun GO. Ik zou dus zeggen dat die kast om die reden buiten de boot valt.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De NEN heeft die verwijzing niet, maar het Gebruiksbesluit, wat naar de NEN verwijst, wel… Hierin staat dat het ‘Gebruiksoppervlak’ bepaald wordt volgens de NEN2580. De eis voor BMI wordt vervolgens gegeven op GO-niveau.

Die trapkast zit al niet in je GO, heeft om die reden geen gebruiksfunctie, en de eis uit het Gebruiksbesluit gaat alleen over gebruiksfuncties en hun GO. Ik zou dus zeggen dat die kast om die reden buiten de boot valt.

Ik ben het niet eens met de stelling dat de kast niet gedetecteerd behoeft te worden omdat de trapkast niet behoort tot gebruiksoppervlak. Bij de bepaling vanuit het GB of een BMI noodzakelijk is wordt o.a. de aanwezige GO als grenswaarde gebruikt om dit vast te stellen. Nadat is vastgesteld dat er een BMI aangebracht moet worden geldt voor de aanleg de NEN2535. In deze norm wordt gesproken over vloeroppervlakte en niet over GO. Immers, in sommige gevallen moet ook boven een plafond worden gedetecteerd, of een laagspanningsverdeler (meterkast); dit behoort ook niet tot GO.

Mijn afwegingen mbt de berichtposter:
    – Slechts iets groter dan de genoemde 2 m2;
    – Alleen bruikbaar voor opslag? ivm de geringe hoogte
    – Geen onstekingsbronnen aanwezig in de vorm van apparaten?
    In dat geval geen automatische detectie noodzakelijk m.i.

NB je kunt altijd nog een stukje dicht (laten) zetten daar waar de trap de vloer raakt, ben je de 0,2 m2 zo kwijt en je kunt er toch bijna niets kwijt.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Doe maar een melder, bij inspectie mag er anders alsnog een melder plaatsen

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

bedankt voor de antwoorden. het schotje waar J. Nieuwland het over had, had de installateur zelf ook al bedacht. Was wel benieuwd hoe jullie er over dachten.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.