Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Rekentool Veilig vluchten

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2569 |

Met de inwerkingtreding van het nieuwe BB is er ook een rekentool beschikbaar gekomen voor veilig vluchten. Deze is beschikbaar gesteld door het ministerie van BZK en gezien de format van de handleiding gemaakt door Arcadis.
    Nu heb ik de laatste versie gedownload (2.03) en ben er eens mee aan de slag gegaan. De voorgaande versie (1.6.3 geloof ik) was volgens mij een veel te vroeg geboren kindje :wink:

Ik heb na enige uren stoeien hiermee de volgende observaties:
    – De tool werkt niet op een Mac (de MS Office versie op de Mac kan niet overweg met de VBA-code uit de sheet)
    – De tool werkt niet op Office 2003 (Windows 7)
    – Bij het invoeren van een case met 5 bouwlagen en 2 trappenhuizen kom ik tijdens het doorrekenen na enig ‘denkwerk’ van de PC weer uit in het hoofdmenu en weet ik nog niets (Windows 7, Office 2010).
    – De bijbehorende toelichting is mijns inziens niet door een bouwkundige geschreven en zeer onduidelijk.

Mijn conclusie tot zover:
    – De foutafhandeling in de programmering van de sheet is op z’n zachtst gezegd matig
    – De rekenhulp is vooralsnog niet goed bruikbaar door slechte programmering en dito handleiding

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere forummers hiermee.

j van oerle
    Bijdrager
    Post count: 1

Peutz heeft de rekentool " ontruiMR" op de markt gebracht waarmee de berekeningen van de opvang- en doorstroomcapaciteit van vluchtroutes volgens de Regeling Bouwbesluit 2012 redelijk eenvoudig uitgevoerd kunnen worden.

Alle vereiste brandscenario’s worden automatisch berekend, inclusief de genuanceerde benadering van de opvangcapaciteit in bijeenkomstfuncties en gefaseerde ontruiming. Info en een demoversie kun je vinden op http://www.peutzdata.nl

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Beste Koen,

Als het Ministerie wat uitgeeft (of moet ik lezen weg geeft) dan zal het toch wel goed zijn. Ga er binnenkort eens mee aan de gang. Als Peutz iets op de markt brengt zal het wel een aardige duit moeten kosten.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

\Als het Ministerie wat uitgeeft (of moet ik lezen weg geeft) dan zal het toch wel goed zijn

Waarom zou zo iets goed zijn? ICT en overheidsprojecten kenmerken zich niet door veel krantenkoppen over suc6.

Als Peutz iets op de markt brengt zal het wel een aardige duit moeten kosten.

Van de website van Peutz:
    Kosten "OntruiMR"
    -Licentie voor één PC€ 950,-
    -Onderhoud en helpdesk (per jaar, per licentie, verplicht) € 450,-

mark breet
    Bijdrager
    Post count: 34

Is er al meer ervaring met de Rekenhulp Veilig Vluchten?

Ik heb ook een case ingevoerd, en krijg ook ‘zero’ uitkomst.

(Excel 2007)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

ik heb er een keer naar gekeken, maar vond het er zo onprofessioneel en verwarrend uitzien dat ik geen zin had een hele berekening met dat ding te gaan maken. Ik bouw er zelf wel een wanneer ik er behoefte aan heb.

mark breet
    Bijdrager
    Post count: 34

Heeft iemand al met succes zelf de berekening geautomatiseerd? (Bijvoorbeeld in Excel/ Apache OpenOffice Calc)
    Ik ben er nu mee bezig en het is een uitdaging.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ja, maar wel met behulp van macro’s.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Ik vind dat het ministerie zich niet zelf met software moet bezig houden en blijkbaar kunnen ze dat ook beter niet doen.

It burns us, preciousssss !!!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De tool is ook extern ontwikkeld. Blijft jammer van ons belastingsgeld.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.