Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Rekenen met balkons in de NEN 6068

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #2016 |

Het valt me op dat er een groot verschil in berekende straling ontstaat tussen een situatie met en zonder balkon. Ik heb een situatie van twee gevelopeningen boven elkaar waarbij ik een straling van 16,5 W/m2 op de bovenste pui uit reken. Zet ik een balkon van een fractie van een millimeter diepte er tussen dan halveert de straling. Dat lijkt mij een beetje vreemd. Heeft iemand hier ervaring mee?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Het valt me op dat er een groot verschil in berekende straling ontstaat tussen een situatie met en zonder balkon. Ik heb een situatie van twee gevelopeningen boven elkaar waarbij ik een straling van 16,5 W/m2 op de bovenste pui uit reken. Zet ik een balkon van een fractie van een millimeter diepte er tussen dan halveert de straling. Dat lijkt mij een beetje vreemd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Vraag 1: voldoe je aan de eisen van de NEN 6068?
    Ik heb even geen zin de norm te pakken maar het overstek moet minimaal gelijk aanzijn aan de hoogte van het gevelscherm (=afstand bovenkant gevelopening tot onderkan overstek).

vaag 2: Met welk programma reken je het uit?

Vraag 3: waar heb je je observatie punt liggen, net boven het balkon? Dat zou kunnen verklaren dat je flux laag is, immers als die vlak op het balkon ligt dan wordt er bijna geen vlam gezien. Leg eens een paar punten hoger.

jeanmichel bellos
    Bijdrager
    Post count: 1

beste Peter,

Waarschijnlijk voldoe je niet aan de rand voorwaarden van NEN 6068 inzake een balkonplaat. Hierover kan je naar de toelichting van het rekenprogramma Pintegraal kijken.

In het algemeen heeft een balkon plaat boven een opening een krullende effect op het uitgaande vuur (straling). Ik zal de meetpunten boven de balkon plaat iets verhogen. Daar zal je waarschijnlijk alsnog hogere straling waarde meten.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Sorry voor mijn late respons. Er moest verhuisd worden.

Vraag 1: voldoe je aan de eisen van de NEN 6068?
    Ik heb even geen zin de norm te pakken maar het overstek moet minimaal gelijk aanzijn aan de hoogte van het gevelscherm (=afstand bovenkant gevelopening tot onderkan overstek).

Ja, ik voldoe aan de voorwaarden. Het betreft een overstek direct boven een gevelopening. Het gevelscherm bedraagt dus 0 (nul) m. (Maar ik vermoed dat het zich ook voordoet als er wel een gevelscherm aanwezig is en het overstek daarbij voldoende breed uitsteekt.)

vaag 2: Met welk programma reken je het uit?

Pintegraal. Maakt dat uit?

De leverancier geeft aan dat het hier om een gevolg van de rekenmethode (6068) gaat.

Vraag 3: waar heb je je observatie punt liggen, net boven het balkon? Dat zou kunnen verklaren dat je flux laag is, immers als die vlak op het balkon ligt dan wordt er bijna geen vlam gezien. Leg eens een paar punten hoger.

Dat heb ik gedaan maar de straling neemt naar boven toe af.

Ik vermoed dat de rekenmethode, NEN 6068 dus, niet geschikt is voor kleine overstekken. Ik schat dat een overstek van ca. een halve meter of kleiner niet helemaal lekker gaat. Wellicht verstandig om een minimale afmeting voor een overstek in de methode op te nemen?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.