Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Rekenen doorstroom- en opvangcapaciteit bestaande bouw

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2951 |

Beste lezers,

Ik moet voor een bestaand gebouw bekijken of de doorstroom- opvangcapaciteit voldoende is. Ik heb voor hetzelfde gebouw hier 4 jaar geleden ook een berekening voor gemaakt. Toen nog bepaald op de eisen van het Bouwbesluit 2003.
    Nu veranderd er bouwkundig e.d. niets enkel willen ze het aantal personen verhogen. En daarom kijken of het nog voldoet.

Nu zijn deze berekeningen bij ingang van het Bouwbesluit 2012 veranderd. En Bouwbesluit 2012 stelt geen eisen aan doorstroom- en opvangcapaciteit voor bestaande bouw (volgens mij).

Mag ik middels de "oude" berekeningen (BB 2003) berekenen of het nieuwe aantal personen in het gebouw veilig kan vluchten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wat zegt het Bouwbesluit over bestaande gebouwen en eisen m.b.t. vluchten?

Zou de 2003 berekening niet het RVN zijn?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Het Bb 2012 stelt voor bestaande gebouwen geen andere eisen dan het Bb 2003. Dat blijkt niet duidelijk uit de tekst, want bij zowel bestaande bouw als nieuwbouw staat dat je de regeltjes moet zoeken in de Regeling Bouwbesluit. Pas wanneer je in de toelichtingen gaat kijken, en rechtstreeks in de wetstekst gaat zoeken naar die verwijzingen (bijv. op wetten.overheid.nl) zie je dat de Regeling wel voorschriften geeft voor nieuwbouw, maar (nog) niet voor bestaande bouw.

Dat lijkt dan ook het meest op wat hierboven al staat, dat een gebouw wat is getoetst op andere eisen dan nieuwbouw een RVN heeft meegekregen, waarop je wijzigingen ook kunt toetsen.

Belangrijk verschil tussen 2003 en 2012 is bijvoorbeeld dat de opvang- en doorstroomcapacteit in 2003 pas werd berekend vanaf de uitgang van het rookcompartiment (het huidige sub-brandcompartiment). Je kon in je rookcompartiment zelf dus alles doen wat je wilde, trappen plaatsen etc. Dat gaf bepaalde risico’s die je liever niet wilt hebben. Wat dat betreft is 2012 wel een verbetering. In 2003 kon je ook met de maximale capaciteit van een doorgang rekenen (135 pers./min/m), terwijl je in 2012 afhankelijk van de zwaai van je deur een specifiek getal krijgt. Hoe realistisch dat is, daar is discussie over. Ook de afdaal- en stijgsnelheid over trappen is in beide versies tamelijk arbitrair bepaald.

Voor echt complexe gevallen zou ik je aanraden een simulatie te laten maken.

miek hengsdijk
    Bijdrager
    Post count: 8

Bedankt voor de reacties!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.