Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Regelgeving rond beheer brandmeldinstallatie:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #875 |

Afbakening taken van de [woordenboek]beheerder Brandmeldinstallatie[/woordenboek] en bediening
    Veel instellingen in de gehandicaptenzorg beschikken over een grote hoeveelheid kleinere woonlocaties, waar een beperkt aantal clienten gehuisvest zijn. Een effect van de van regeringswege verlangde deconcentratie. Dergelijke woonlocaties beschikken over brandmeldinstallaties, al of niet met automatische doormelding naar een RAC. Mijn vraag ligt rond de BMC’s.
    Conform NEN 2535 is er een [woordenboek]beheerder brandmeldinstallatie[/woordenboek]. Deze is niet per definitie 24u/7dagen per week aanwezig – zeker niet altijd binnen een acceptabele reistijd bij calamiteiten.
    Doorgaans is wel geregeld dat de slow-whoop uitgezet kan worden door (geinstrueerde) gebruikers, de bhv-ers.
    Moeilijker is het wat betreft het resetten van de installatie na een nacontrole / vrijgeven van de brandweer.
    In veel gevallen betekent het dat een storingsmedewerker (beheerder van de installatie) uit zijn bed moet komen om op een knopje te drukken.
    Binnen de organisatie, maar ook met externen (installateurs, etc) is er dan ook al een lange tijd discussie over de vraag, wat er naar gebruikers gedelegeerd kan worden en wat niet. Daarover zijn verschillende meningen.
    Zijn er ergens binnen de regelgeving grenzen vastgelegd, welke bediening gedelegeerd kan worden naar (geïnstrueerde) medewerkers. – in ons geval bhv-ers.
    Kunnen jullie hierop reageren.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Volgens mij is dit niet zo moeilijk, De beheerder kan zijn taken delegeren aan een willekeurig persoon. Op het knopje drukken om een en ander te resetten kan iedere (eventueel geinstrueerde) gebruiker doen in mijn ogen, dit is namelijk niet zozeer taak van de beheerder. Het echter wel verstandig om na een melding, de beheerder in te lichten zodat het logboek correct ingevuld kan worden en eventuele aanpassingen gedaan kunnen worden.

(als ze het maar laten, mij uit mijn nest te bellen om 3 uur ’s nachts :) ik zie het wel per mail wat er aan de hand was.)

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Ik ben het eens met Peter. Mogelijk kan het bedrijf opgeleid persoon je hier meer over vertellen aangezien zij namelijk het "onafhankelijk" beheer van iedere willekeurige brandmeldinstallatie doen!
    Ik heb hier geen belang bij maar vanuit mijn vakgebied (brandmeldinstallaties) een goed ervaring met deze organisatie.

Je kunt dit bedrijf vinden op de volgende site:

http://www.opgeleid-persoon.nl/

Suc6

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

we hebben de NEN 2654-1 wat gaat over Beheer, controle en onderhoud van brandbeveiligingsinstallaties

deze laat duidelijk weten wat hiervan de bedoeling is.
    als je vragen hebt omtrent dit schrijven vernemen we dit graag.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

we hebben de NEN 2654-1 wat gaat over Beheer, controle en onderhoud van brandbeveiligingsinstallaties

deze laat duidelijk weten wat hiervan de bedoeling is.
    als je vragen hebt omtrent dit schrijven vernemen we dit graag.

Zit je hier op het forum om mensen te helpen of is dit een goedkope manier om klanten te vinden die moeten betalen voor je advies??? :roll: :roll:

henk van buuren
    Bijdrager

flouwe opmerking, maar het lokt een antwoord uit.

de [woordenboek]beheerder brandmeldinstallaties[/woordenboek] is hierbij bekend met de te nemen maatregelen.
    de werkzaamheden behoeft hij natuurlijk niet geheel zelf op te lossen.
    zelf kan hij besluiten de nodige BHVers opte leiden als beheerder.

de norm laat weten dat de desbeterffende personen buiten ht logboek invullen maandelijkse taken hebben.
    simpele dingen. maar…. iedere maand een functionele test zal al snel verhelderend werken bij het bedienen van de nodige systemen.
    niet iedere keer dezelfde melder op dezelfde lus. nee. dan hier, dan daar.
    functineren alle LEDs door led test? zijn de HBM goed benaderbaar en schoon?
    zijn er zaken veranderd aangepast waar je rekening mee dient te houden in verband met de beinvloeding van rook. Het inventaris mag niet dichter dan 30cm vanaf de rookmelder aanwezig zijn.

Wanneer ik de norm bij de hand heb zal ik de nodige te nemen activiteiten vermelden.

het is vooral belangrijk dat je van tevoren duidelijk je taken kent en niet nadat er iets heeft plaatsgevonden. Vandaar dat de [woordenboek]beheerder brandmeldinstallaties[/woordenboek] de nodige stappen dient te nemen met het opleiden van de deskundigen. De [woordenboek]Beheerder Brandmeldinstallatie[/woordenboek] is opgeleid en kent de regelgeving welk in de norm staat beschreven.

ik kom hier nog op terug.

henk van buuren
    Bijdrager

het is heel veel tekst.

Ik zal het eerst volledig overtypen en dan hier plaatsen. :bwt:

pim nijhof
    Bijdrager
    Post count: 4

goedendag,

Ik ben bezig te onderzoeken hoe in Duitsland de regelgeving is omtrent het beheer van Brandmeldinstallaties.
    Mijn 2 hoofdvragen luiden:

-Wat is het verschil vergeleken met de Nederlandse regelgeving en waar kan ik de Duitse regelgeving vinden?
    -Wat zijn voor een Nederlands bedrijf de mogelijkheden om in Duitsland beheerders taken uit te gaan voeren?

Groeten Pim

pim nijhof
    Bijdrager

Goedendag,

Ik was ook benieuwd of er misschien iemand is die weet of de Nederlandse opleiding ”beheerder brandmeldinstallatie” ook in Duitsland geldt?

Groeten Pim

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je mag hopen dat ze dat niet per Bundesland apart geregeld hebben, maar de norm die daar in Duitsland voor staat is zo te zien de DIN 14675. Wanneer je volgens die norm gecertificeerd bent mag je onderhoud plegen conform hoofdstuk 11 van die norm.

Of dat een beetje overeenkomt met de NEN, geen idee, maar ze zijn in Duitsland wel een stuk scherper op brandveiligheid dan in NL.

http://de.wikipedia.org/wiki/Brandmeldeanlage

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Je mag hopen dat ze dat niet per Bundesland apart geregeld hebben, maar de norm die daar in Duitsland voor staat is zo te zien de DIN 14675. Wanneer je volgens die norm gecertificeerd bent mag je onderhoud plegen conform hoofdstuk 11 van die norm.

Of dat een beetje overeenkomt met de NEN, geen idee, maar ze zijn in Duitsland wel een stuk scherper op brandveiligheid dan in NL.

http://de.wikipedia.org/wiki/Brandmeldeanlage

Ik ken de Duitse regelgeving niet, maar ik ga er een beetje van uit dat je in Duitsland, net als in Nederland vanaf 1 januari 2015, geen erkenning nodig hebt om onderhoud uit te voeren.

X never ever marks the spot

pim nijhof
    Bijdrager

Het is inderdaad niet te hopen dat de regelgeving per deelstaat verschilt.
    Naar wat ik heb gelezen, is het aannemelijk dat dit wel het geval is. Want per deelstaat verschilt volgens mij zo’n beetje alles in Duitsland.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

als je met een zoekmachine zoekt op "brandschutzverordnung" + steeds een van de 16 deelstaten zal je een heel eind komen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.