Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Regelgeving Brandmeldinstallatie uit het jaar 2000

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #872 |

Voor een inpandige verbouw van een kantoorgebouw ( totaal GO: 1705m²) kom ik tot de conclussie dat er een BMI moet worden geinstalleerd, dit tot grote schrik van de opdrachtgever. In het kantoorpand, wat in 2000 gebouwd is, worden wat extra verblijfsruimten gecreeerd. Tot mijn verbazing zag ik dat er geen BMI in zat. Het pand is laatst nog gecontroleerd door de plaatselijke brandweer en deze hebben hier ook niets over gezegd.
    In het pand zitten meerdere gebruiksfuncties, overige / lichte industrie/ bijeenkomst en kantoor.
    De oppervlakte van de bijeenkomst-, en kantoorfunctie zijn groter dan de gestelde grenswaarde wat dus inhoud dat er een BMI met ontruimingsinstallatie moet worden geplaatst.
    De opdrachtgever denkt met zijn portomonee en wil het liefst geen BMI indien niet noodzakelijk.

Mijn volgende vragen:
    -Kan iemand mij vertellen wat de regelgeving voor BMI`s was rond 2000, zodat ik kan controleren of er destijds al geen BMI had moeten worden aangebracht.
    -Ben ik nu verplicht om deze BMI aan te geven bij het indienen van de bouwaanvraag? De gebruiksoppervlakte verandert niet. Of zal ik afwachten op het rapport van de brandweer met het eventuele verzoek er een aan te brengen (als deze er naar kijkt het is een lichte bouwaanvraag).

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De vigerende bouwverordening geldt zowel voor bestaande – en nieuwbouw. Voor dit kantoorgebouw (met inachtneming van de grenswaarden) behoort een brandmeldinstallatie met niet-automatische en ontruiming type B aanwezig te zijn. In 2002 (8e series wijzigingen) was voornoemde brandmeldinstallatie niet geeist. Echter in die tijd was een ontruimingsalarminstallatie wel vereist. Toendertijd zal dat "ontruiming type C" zijn geweest. Globaal kan gesteld worden dat de "ontruiming type C" overeenkomst met de huidige" brandmeldinstallatie met niet-automatische bewaking (zonder rechtstreekse doormelding) en ontruimingsalarminstallatie type B" .

(NB wellicht rookmelders noodzakelijk indien geen twee afzonderlijke vluchtwegen, in dat geval dus ruimtebewaking)

J. Nieuwland

miek
    Bijdrager
    Post count: 74

Bedankt voor je antwoord.
    Maar ben ik nu in deze situatie verplicht alsnog een BMI aan te brengen?

martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

ja er zal een brandmeldinstallatie type B zonder doormelding moeten worden aangebracht

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Maar let wel op doodlopende gangeinden, dan ook ruimtebewaking met automatische ontruiming.

J. Nieuwland

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.