Brandpreventieforum Forums Gebruik Rechtstreekse doormelding naar RAC voor kinderdagverblijven.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #873 |

Hallo allemaal,

Een aantal jaren geleden zijn er gebruiksvergunningen verleend voor diverse kinderdagverblijven.
    Toen was er nog geen eis met betrekking tot brandmeldinstallaties e.d.
    momenteel zijn 2 kinderdagverblijven uitgerust met een ontruimingsinstallatie en 2 kinderdagverblijven hebben helemaal geen voorzieningen buiten een paar rookmelders op batterijen.

Nu zijn de normen aangescherpt en moeten bijeenkomstfuncties voor kinderopvang voor kinderen jonger dan 4 jaar groter dan 200m2 of meer dan 1 verdieping worden voorzien van een brandmeldinstallatie met volledige bewaking en doormelding naar de Regionale Alarm Centrale.

Mijn vraag nu is:

Kan ik nu eisen dat deze kinderdagverblijven alsnog worden voorzien van een brandmeldinstallatie met volledige bewaking en doormelding naar de RAC?
    En op gronden waarvan?

alvast bedankt

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ja dat kan je eisen op basis van de bouwverordening. Een bouwwerk moet te allen tijde aan de [woordenboek]bouwverordening[/woordenboek] voldoen.

zzp
    Bijdrager
    Post count: 24

Ja dat kan je eisen op basis van de bouwverordening. Een bouwwerk moet te allen tijde aan de [woordenboek]bouwverordening[/woordenboek] voldoen.

Lijkt me niet.
    Voor een destijds door de overheid geaccordeerde installatie kan je nu geen zwaardere eisen meer stellen.
    In het [woordenboek]Gebruiksbesluit[/woordenboek] gaat de verplichting van doormelding naar de RAC gelden vanaf 400 m2 of hogere vloer dan 2,1 m.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Lijkt me niet.
    Voor een destijds door de overheid geaccordeerde installatie kan je nu geen zwaardere eisen meer stellen.
    In het Gebruiksbesluit gaat de verplichting van doormelding naar de RAC gelden vanaf 400 m2 of hogere vloer dan 2,1 m.

Het [woordenboek]gebruiksbesluit[/woordenboek] is nog niet ingegaan. Dus we gaan uit van de bouwverordening van de gemeente waarin "brandoverslag" werkt. En ik neem aan dat "brandoverslag" zijn eigen bouwverordening kent wanneer hij zegt:

Nu zijn de normen aangescherpt en moeten bijeenkomstfuncties voor kinderopvang voor kinderen jonger dan 4 jaar groter dan 200m2 of meer dan 1 verdieping worden voorzien van een brandmeldinstallatie met volledige bewaking en doormelding naar de Regionale Alarm Centrale.

En een bouwverordening is altijd van kracht. Die heeft niks te maken met een van rechtens verkregen niveau of iets dergelijks.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Lijkt me niet.
    In het Gebruiksbesluit gaat de verplichting van doormelding naar de RAC gelden vanaf 400 m2 of hogere vloer dan 2,1 m.

Er worden hier, zoals Emiel ook al bedoeld, 2 dingen door elkaar gehaald. Namelijk het verlenen van de bouwvergunning en de gebruiksvergunning. Indien de bouwvergunning is verleent kunnen hierop later geen zwaardere eisen gesteld worden (is 1-malig). Een gebruiksvergunning wordt ook verleent, maar wordt periodiek getoetst aan de meest recente versie.

Het wel of niet aanwezig zijn van een brandmeldinstallatie, niveau van bewaking en benodigdheid tot doormelding wordt inderdaad omschreven in de Bouwverordening. Hier moet dus altijd aan voldaan worden. Indien de Bouwverordening is aangescherpt, zijn de extra voorzieningen conform de nieuwe Bouwverordening verplicht. Anders geen gebruiksvergunning meer!

Echter is wellicht een overleg met de brandweer niet onverstandig. Indien het volgens het aankomende Gebruiksbesluit (die nu nog niet van kracht is) niet benodigd is, zal de brandweer wellicht coulant zijn. Aangezien het ministerie voornemens is het Gebruiksbesluit binnenkort in te laten gaan (maar dat zeggen ze inmiddels ook al meer dan een jaar) zou ik het persoonlijk niet redelijk vinden om veel geld te investeren terwijl het een aantal maanden later niet meer verplicht is…

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Echter is wellicht een overleg met de brandweer niet onverstandig. Indien het volgens het aankomende Gebruiksbesluit (die nu nog niet van kracht is) niet benodigd is, zal de brandweer wellicht coulant zijn. Aangezien het ministerie voornemens is het Gebruiksbesluit binnenkort in te laten gaan (maar dat zeggen ze inmiddels ook al meer dan een jaar) zou ik het persoonlijk niet redelijk vinden om veel geld te investeren terwijl het een aantal maanden later niet meer verplicht is…

En in het kader van behoorlijk bestuur zou dat ook zo moeten zijn.

Je mag niet zomaar even een aantal dingen gaan eisen als (je vind dat) dat nu toevallig goed in je straatje past, en straks niet meer.

cu,
    Loe 8)

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

En in het kader van behoorlijk bestuur zou dat ook zo moeten zijn.

Je mag niet zomaar even een aantal dingen gaan eisen als (je vind dat) dat nu toevallig goed in je straatje past, en straks niet meer.

cu,
    Loe 8)

Dat zou dan ook betekenen dat je nu geen gebruiksvergunningen (+ leges…..) meer gaat afgeven voor panden die straks niet meer vergunningsplichtig zijn… :wink: :roll: :twisted:

Ik neem aan dat iederéén dit mee begroot heeft vorig jaar…. :roll: :wink: :brwman:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

inderdaad, maar mijn inhaalslag is klaar :lol:
    dus die paar nieuwe vergunninkjes daar worden we niet armer van.

cu,
    Loe 8)

cnossenjj
    Bijdrager
    Post count: 27

In het toekomstige gebruikbesluit wordt de aanwezigheidseis voor kinderdagverblijven versoepeld. Pas boven de 400 m2 is een rechtstreekse doormelding naar het RAC verplicht. Tussen de 200 en 400 m2 volledige bewaking zonder doormelding. In het verleden is wel eens vaker gejoojood met eisen.

Het staat er wel maar het lijkt mij niet redelijk om van de ene op de andere dag, wanneer voorschriften zijn aangescherpt, dit te eisen van een gebruiker/eigenaar. Al helemaal niet wanneer het nieuwbouw betreft. In de afgelopen jaren (na 2002) zijn de eisen keer op keer aangescherpt. Net als een van de laatste wijzingen van de MBV biedt het gebruiksbesluit de vrijheid van een meer een (integrale) benadering en risicoanalyse om op basis van gelijkwaardigheid (aan te tonen door de gebruiker/eigenaar) een afweging te maken. Maar het blijft een lastig aspect.

Onze insteek tot dusver is geweest om gebouwen van voor 1992 (invoering Bouwbesluit) op de waarderen tot nieuwbouw. Bij de overige gebouwen is de insteek om de installaties op te waarderen zodra deze aan vervanging toe zijn.

cnossenjj
    Bijdrager
    Post count: 27

Oh ja, vergat ik nog. In ben vooral benieuwd naar de ontwikkelingen op wetenschappelijk terrein. Eerder dit jaar is door de auteur M. Kobus een boek uitgebracht met de titel "Zelfredzaamheid bij brand", kritische factoren voor het veilig vluchten uit gebouwen. Een aantal uitkomsten zijn reeds in het nieuws geweest. Ik ben ervan overtuigd dat er nog het nodige gaat veranderen maar dat gaat nog wel een paar jaartjes duren. Overigens een aanrader om te lezen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.