15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 29
    #1298 |

Het volgende. Ik heb een Kinderdagveblijf met BSO. De totale oppervlakte van het Kdv + bso is 485 m2
    Volgens de gemeente moet er een Brandmeldinstallatie in met doormelding.
    Ik vind van niet. Het huidige gebruiksbesluit spreekt over gebruiksoppervlakte.
    Nu is de gebruiksoppervlakte van het Kdv 485m2 – bso alleen de lokalen 120 m2= 365m2
    Verder:
    Uit de opgestelde Pve komt geen doormelding, brandweer vindt echter van wel.

Vraag: Kan brandweer dingen in de Pve eisen zonder te onderbouwen.
    En kan brandweer rechtstreeks reageren op de Pve, je stuurt hem immers naar de wethouders
    en de burgemeester.

erwin brinkhorst
    Participant
    Post count: 93

Conform Gebruiksbesluit:
    > 2,1 m boven meetniveau = doormelding
    > 400 m2 = doormelding

Je kunt natuurlijk uitgaan van twee afzonderlijke gebruiksfuncties ‘bijeenkomstfuctie voor de opvang van kinderen <4 jaar’ voor het KDV en een ‘gewone bijeenkomstfunctie’ voor het de BSO. In dat geval is een doormelding op grond van GB niet noodzakelijk.

De vraag is of zich in de BSO kinderen < 4 jaar zullen bevinden. Bijvoorbeeld als de BSO in de dagsituatie niet als zodanig in gebruik is maar als ‘extra’ speellokaal voor het KDV gebruikt wordt. Dat komt nog weleens voor in dergelijke gebouwtjes. In dat geval is het geheel aan te merken als ‘bijeenkomstfuctie voor de opvang van kinderen <4 jaar’ en is een doormelding op grond van GB wel noodzakelijk.

Algemeen: de brandweer mag niets eisen zonder te onderbouwen…

palmpie
    Participant
    Post count: 1222

Het volgende. Ik heb een Kinderdagveblijf met BSO. De totale oppervlakte van het Kdv + bso is 485 m2
    Volgens de gemeente moet er een Brandmeldinstallatie in met doormelding.
    Ik vind van niet. Het huidige gebruiksbesluit spreekt over gebruiksoppervlakte.
    Nu is de gebruiksoppervlakte van het Kdv 485m2 – bso alleen de lokalen 120 m2= 365m2
    Verder:
    Uit de opgestelde Programma van Eisen komt geen doormelding, brandweer vindt echter van wel.

Vraag: Kan brandweer dingen in de Programma van Eisen eisen zonder te onderbouwen.
    En kan brandweer rechtstreeks reageren op de Programma van Eisen, je stuurt hem immers naar de wethouders
    en de burgemeester.

Zoals de vorige poster al schreef moet bij een groter opp dan 400 m2 voor een kdv (kinderen jonger dan 4 jaar) er een volledige bewaking + doormelding aanwezig zijn. Als het gedeelte van het KDV meer dan 2,1 meter boven het meetniveau ligt (niveau openbare weg) dan moet er ongeacht het oppervlak ook een doormelding aanwezig zijn.

Ik zou gewoon even een belletje doen naar de preventie afdeling waarom zij dit eisen. Dat kost waarschijnlijk minder tijd dan deze site openen, je bericht typen en de reacties lezen… :wink: :twisted:

Het gebruiksbesluit kan je terug vinden op http://www.vrom.nl/gebruiksbesluit. De tabel voor BMI staat op: http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/bo … t2-2-1.pdf

Brandweer kan inderdaad niet eisen…. wel afkeuren… en de afkeurcriteria zou je kunnen zien als eisen… :wink: :lol: Vaak is het Gebruiksbesluit doorgemandateerd door B&W naar de brandweer :wink:

ton van hoof
    Participant
    Post count: 29

Ik ben dus niet de enige die laat op is.

Het volgende. De lokalen van de BSO zijn niet in gebruik door de kdv. Verder heeft het bellen naar de preventieafdeling geen nut. Gemeente Haarlemmermeer is op dit moment op meerdere locaties belachelijke eisen aan het stellen.

Om hier vanaf te komen heb ik reeds eerder contact gelegd met brandweer, juristen van de gemeente.
    Helaas zit de schrik voor falen er zo erg in dat ze volledig de weg kwijt zijn. Ze slaan een beetje door.

Ik ben echter blij dat er meerdere mensen hetzelfde over gebruiksoppervlakte denken.

Groeten Ton

erwin brinkhorst
    Participant
    Post count: 93

En niet alleen laat, maar ook nog vroeg!

Aardige info over de locatie van dit bouwwerk. Ik moet daar binnenkort met een ‘klusje’ aan de gang. Ik neem routekaart en TomTom mee naar het overleg met gemeente en brandweer… :wink:

Succes met jouw KDV!

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

nog een aardig antwoord op een vraag aan Vrom nav het gebruiksbesluit:

Artikel 2.2.1. lid 1 brandmeldinstallatie
    VRAAG AAN VROM:
    Vraag m.b.t. artikel 2.2.1, lid 1. In bijlage 1 worden een aantal voorwaarden aangegeven wanneer je brandmeldinstallatie nodig hebt. Hierin staat ook aangegeven vanaf welk gebruiksoppervlak gekoppeld aan een gebruiksfunctie een bepaald soort brandmeldinstallatie nodig hebt. Stel dat ik een gebouw heb met een GO van 1.000m2 met 1 bouwlaag. Daarin een kinderdagopvang van 190m2, een onderwijsfunctie van 240m2, een sportfunctie van 400m2 en een winkelfunctie van 170m2. Bijlage 1 geeft aan dat ik onder de grenzen van artikel 2.2.1. lid 1a blijf en dat ik daarom voor elke gebruiksfunctie geen brandmeldinstallatie nodig. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Die optelsom zou er toch voor moeten zorgen dat je wel een brandmeldinstallatie nodig moet hebben in het gebouw. Hoe zit dit?

ANTWOORD VAN VROM
    LS,

Bijgaand ontvangt u het antwoord op de door u aan de Helpdesk Bouwregelgeving gestelde vraag.

Antwoord:

Het is niet de bedoeling om de gebruiksoppervlakten van de verschillende gebruiksfuncties bij elkaar op te tellen. De gebruiksoppervlakte van een gebruiksfunctie moet worden bepaald volgens NEN 2580.

N.B. Gemeenschappelijke ruimten kunnen bijdragen aan de gebruiksoppervlakte van een gebruiksfunctie.

Toelichting

Door het samenvoegen van diverse gebruiksfuncties in één brandcompartiment van een gebouw, krijgt u een situatie die beschreven is in artikel 2 (toelichting) van de Woningwet; Systematiek van het Bouwbesluit Kenmerkend voor de systematiek van het Bouwbesluit zijn de landelijk uniforme voorschriften die zijn geformuleerd op het niveau van een gebruiksfunctie. Het Bouwbesluit onderscheidt twaalf (hoofd)gebruiksfuncties, zoals onder meer de woonfunctie, de bijeenkomstfunctie, de kantoorfunctie en de winkelfunctie. De gebruiksfunctie bepaalt welke eisen aan de constructie en de ruimten worden gesteld. Het kan voorkomen dat in een gebouw meerdere gebruiksfuncties zijn opgenomen, bijvoorbeeld winkels (winkelfunctie), kantoren (kantoorfunctie) en horecagelegenheden (bijeenkomstfunctie). Met het begrip ‘gemeenschappelijke ruimten’ worden in deze gebouwen de ruimten aangeduid die voor meerdere gebruiksfuncties een rol vervullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een centrale toegangshal of de gang in een kantoor die ook een kantine (bijeenkomstfunctie) ontsluit. Deze ruimten en bouwdelen moeten voldoen aan alle eisen die het Bouwbesluit daarvoor, vanuit die verschillende gebruiksfuncties aangeeft. Voor deze gemeenschappelijke ruimten en bouwdelen is de zwaarste eis maatgevend.

Wij citeren uit de toelichting van het Bouwbesluit op artikel 2.85.

Voor een gebouw met verschillende gebruiksfuncties geldt dan het algemene uitgangspunt, dat altijd de zwaarste eis geldt. Met deze wijziging is zeker gesteld dat, indien bijvoorbeeld een berging of een garage in hetzelfde brandcompartiment ligt als een woning, de voorschriften voor de woning gelden. Ook de berging of de garage zal dan een niet brandgevaarlijk dak moeten hebben.

Voor het gebruiksbesluit geldt hetzelfde principe, u moet door de verschillende functies samen te voegen in een BC, voldoen aan de zwaarste eis van elke functie afzonderlijk.

Met vriendelijke groet,

Helpdesk Bouwregelgeving

nikee
    Participant
    Post count: 46

Ik heb van VROM ooit een vergelijkbaar antwoord gehad over de grenswaarde voor het toepassen van brandslanghaspels.

palmpie
    Participant

Ik pas altijd het volgende toe:

opp GO1 / grenswaarde GO1 + opp GO2 / grenswaarde GO2 + ….. moet kleiner of gelijk zijn aan 1. Is de uitkomst groter dan een BMI.

Dus een loods (industriefunctie) van 900 m2 en een kantoor van 400 m2 die samen één gebouw vormen met één bouwlaag moet een OAI hebben.

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

opp GO1 / grenswaarde GO1 + opp GO2 / grenswaarde GO2 + ….. moet kleiner of gelijk zijn aan 1. Is de uitkomst groter dan een brandmeldinstallatie.

En dat is dus fout volgens VROM

palmpie
    Participant

opp GO1 / grenswaarde GO1 + opp GO2 / grenswaarde GO2 + ….. moet kleiner of gelijk zijn aan 1. Is de uitkomst groter dan een brandmeldinstallatie.

VROM zegt alleen dat je de oppervlaktes niet mag optellen. Ze zeggen niet dat je niet mag ‘wegen’ of er een installatie nodig is.
    Als je per gebruiksfunctie net onder de eis zit wil het niet zeggen dat je voor het gehele gebouw geen OAI nodig hebt om het veilig te krijgen.

ruud van liempd
    Participant
    Post count: 189

VROM zegt alleen dat je de oppervlaktes niet mag optellen. Ze zeggen niet dat je niet mag ‘wegen’ of er een installatie nodig is.
    Als je per gebruiksfunctie net onder de eis zit wil het niet zeggen dat je voor het gehele gebouw geen ontruimingsalarminstallatie nodig hebt om het veilig te krijgen.

inderdaad. waarom zou er bij 900 m2 industrie met 200 m2 kantoor geen BMI met niet automatische bewaking nodig zijn en bij 1001 m2 industrie wel? is 900 m2 industrie met 200 m2 kantoor beter aanroepbaar als 1001 m2 industrie? volgens mij niet.

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

En daarom hadden we dus het gebruiksbesluit ingevoerd: eenduidige landelijke uniforme regelgeving! Als de helpdesk het zegt (PRC) zal het wel kloppen :-|

De gewogen waardering komt wat mij betreft in aanmerking voor de nog op te stellen "Regeling Besluit brandveiligheid bouwwerken 2009".

palmpie
    Participant

En daarom hadden we dus het gebruiksbesluit ingevoerd: eenduidige landelijke uniforme regelgeving! Als de helpdesk het zegt (PRC) zal het wel kloppen :-|

De gewogen waardering komt wat mij betreft in aanmerking voor de nog op te stellen "Regeling Besluit brandveiligheid bouwwerken 2009".

De helpdesk hoort altijd alleen maar van één kant het probleem / uitleg. Als ze goed zouden willen functioneren dan zou er bij vraag over een ‘conflict’ tussen twee partijen altijd de motivatie van beide partijen toegevoegd moeten worden.

De topic starter vermeld alleen dat de brandweer een doormelding eist… Welke motivatie die de brandweer daarvoor heeft wordt niet vermeld.
    Het klinkt net zoiets dat je verteld dat je een bekeuring gehad hebt… Die vind haast iedereen ook onterecht… maar als een agent het uitlegt waarom, klinkt het toch altijd weer wat anders… :wink:

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

De topic starter vermeld alleen dat de brandweer een doormelding eist… Welke motivatie die de brandweer daarvoor heeft wordt niet vermeld

De brandweer mag niets eisen boven op hetgeen vermeld in het Gebruiksbesluit. Alleen hoe je de tabellen leest is wat discussie over op dit moment. Daarom is het antwoord van de helpdesk verhelderend, alleen mischien staat het antwoord mensen niet aan en ja je kan hiermee hele rare situaties krijgen waarbij voor je gevoel wel iets nodig is maar formeel dus niet,

palmpie
    Participant

De topic starter vermeld alleen dat de brandweer een doormelding eist… Welke motivatie die de brandweer daarvoor heeft wordt niet vermeld

De brandweer mag niets eisen boven op hetgeen vermeld in het Gebruiksbesluit. Alleen hoe je de tabellen leest is wat discussie over op dit moment. Daarom is het antwoord van de helpdesk verhelderend, alleen mischien staat het antwoord mensen niet aan en ja je kan hiermee hele rare situaties krijgen waarbij voor je gevoel wel iets nodig is maar formeel dus niet,

Dus jij gaat er nu vanuit dat de TS het goed is en de brandweer fout… :roll: Beetje rare gedachte als je de motivatie die de brandweer gegeven heeft niet weet… De TS heeft bijv geen hoogte vermeld… :wink:
    Of ga je ervanuit dat de aanvrager altijd alles goed doet en als de brandweer commentaar geeft het per definitie fout is… :evil:

Volgens mij kunnen beiden fouten maken of de regelgeving verkeerd interpreteren…

Met mijn methode kan je een evenwichtige afweging maken die helder en eenduidig is en waarbij geen persoonlijke (wat pas echt fout zou zijn!) overweging een rol in speelt.

Daarnaast even geredeneerd vanuit de adviseur. Het bouwbesluit / gebruiksbesluit stelt minimum eisen. Het is echt niet verboden voor een adviseur om de opdrachtgever te adviseren zichzelf hogere eisen op te stellen als de regelgeving niet voorziet in de situatie… :roll:

Als altijd de letter van de wet gevolgd moet worden heb je een Neerlandicus nodig die goed kan lezen wat er in de wetboeken staat en geen brandveiligheidsadviseur.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.