Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Protocol brandmeldingen via PAC naar RAC

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #2633 |

Er is een document genoemd "Protocol Automatische Branddoormelding via PAC naar RAC gepubliceerd.

J. Nieuwland
    [attachment=0]2012-11-15_Protocol_Automatische_branddoormelding.pdf[/attachment]
    2012-11-15_Protocol_Automatische_branddoormelding.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Een goede manier (met een iets wat lastig leesbare tabel) om toch een gecertificeerde brandmeldinstallatie (volgens de regeling brandmeldinstallatie 2002) te behouden of te realiseren. Verder vraag ik me af of de brandweer hier echt voor warm loopt omdat er nog steeds zonder tussenkomst een doormelding naar de meldkamer van de brandweer gaat?

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ik vind dit helemaal geen goede manier, maar een beetje hypocriet en bewerkstelligd mijn inziens rechtsongelijkheid.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Dat gezegd hebbende wat is er niet juist…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

ab
    Bijdrager

De overblijvers krijgen hogere abonnementskosten omdat het aantal deelnemers minder is. Vervolgens houden de afvallers wel hetzelfde beveiligingsniveau doordat zij via de achterdeur wel weer rechtstreeks naar de meldkamer doorgemeld kunnen blijven.

De kwaliteit van de installatie is daarvoor bepalend maar dat was het conform de normen altijd al; een deugdelijke installatie op een meldkamer mag conform het PvE slechts enkele loze meldingen hebben.

j. nieuwland
    Bijdrager

De overblijvers krijgen hogere abonnementskosten omdat het aantal deelnemers minder is. Vervolgens houden de afvallers wel hetzelfde beveiligingsniveau doordat zij via de achterdeur wel weer rechtstreeks naar de meldkamer doorgemeld kunnen blijven.

De kwaliteit van de installatie is daarvoor bepalend maar dat was het conform de normen altijd al; een deugdelijke installatie op een meldkamer mag conform het PvE slechts enkele loze meldingen hebben.

Om een PAC aansluiting nu hetzelfde beveiligingsniveau toe te dichten, daar kan ik het niet mee eens zijn.
    Ik zeg altijd maar aan degene die mij vraagt wat het verschil is: Bij een aansluiting op de RAC komt de brandweer ingeval van brandmelding. Bij een PAC zou het kunnen dat de brandweer ook komt……Vanzelfsprekend is het niet!.

Het is de overheid die bepaald heeft dat het aantal verplichte aansluitingen omlaag moet; daarbij is natuurlijk alleen naar persoonlijke bescherming gekeken, dus veiligheid van personen.
    Omdat er ook best veel installaties op wens van eigenaar/gebruiker of als eis van de verzekeraar zijn aangesloten op een RAC -en (regioafhankelijk) kan het toch niet zo zijn dat men zomaar van de RAC "wordt afgeknikkerd". Bij sommige RAC’s mag je vrijwillig aangesloten bijven (mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan) maar andere RAC’s willen geen vrijwillige installaties meer. Voor deze categorie is dit protocol ook bedacht. Ik denk dat dit best goed kan werken en dat de RAC niet noemenswaardig daarvan "last" zal hebben.

J. Nieuwland

ab
    Bijdrager

Ik had het ook niet zozeer over last hebben van.
    Als ik het protocol goed heb wordt er in sommige gevallen direct naar een RAC doorgemeld. Is volgens mij/in mijn beleving dan zonder tussenkomst van een persoon, dus slechts een schakelfunctie.

Melding bedrijf X komt binnen, protocol zegt c.q. is ingeklopt op gelijk doorschakelen RAC, dus wat is dan de vertraging nog zodat er echt sprake zou zijn van een vermindert beveiligingsniveau?

Maar goed als men hier voor kiest, dan is het niet anders. Als ik het goed heb start men met een proefperiode.

Mijn voorkeur zou uitgaan dat men bij een PAC aansluiting per definitie kiest voor een afbrand-meldcentrale, m.a.w. er moet altijd eerst geverifieerd worden. Wil/wenst men dit niet dan gewoon op RAC blijven en delen in de kosten.

brand preventje
    Bijdrager
    Post count: 5

Kijk eens op : http://vebon.org/documenten/protocol%20 … -11-12.pdf

j. nieuwland
    Bijdrager

Kijk eens op : http://vebon.org/documenten/protocol%20 … -11-12.pdf

Zeer bedankt voor het plaatsen van de link.. :H:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.