Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Projecteringsdeskundig noodverlichting

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #1916 |

Heeft iemand goede ervaringen met een opleidingsinstituut voor genoemde cursus. Ik twijfel namelijk waar ik de opleiding zal gaan volgen.

andreas de bruin
    Bijdrager
    Post count: 1

Je kunt de cursus volgen via Famostar. Heb ik zelf ook gedaan was erg leuk en goed verzorgd.

T +31(0)26 – 3 846 846 Vragen naar Richard

Cito-examen
    De opleiding, onderdeel van Famostar OK, vormt een uitstekende voorbereiding voor het landelijk Cito-examen: noodverlichtingsdeskundige. De eindtermen voor dit examen vormen de basis van de cursus en zijn opgesteld in nauwe samenwerking met de NVFN, ISSO, OTIB, UNETO-NVI, NIBRA en NVBR.

bectro
    Bijdrager
    Post count: 12

Bedankt voor de reactie, ik had inderdaad al het idee dat een fabrikant die zelf ontwikkeld waarschijnlijk beter is dan een instituuut dat alleen theorie kan onderrichten.

Ik heb met diverse andere opleidingen al veel slechte ervaringen gehad met mensen die ver van de praktijk afstaan.

Meer reacties zijn uiteraard welkom.

norman graafsma
    Bijdrager
    Post count: 23

Als lid van de NVFN en mede-schrijvers aan de regelgeving omtrent noodverlcihting kan ik je onze curssussen aanraden.
    Deze worden gegeven door mensen die ervaring hebben met het product en de regelgeving.

Meer informatie hier:

http://www.hertek.nl/producten.asp?ID=12

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Als lid van de NVFN en mede-schrijvers aan de regelgeving omtrent noodverlcihting kan ik je onze curssussen aanraden.
    Deze worden gegeven door mensen die ervaring hebben met het product en de regelgeving.

Meer informatie hier:

http://www.hertek.nl/producten.asp?ID=12

Da’s nou jammer, op de iPad wil deze pagina niet scrollen :twisted:

norman graafsma
    Bijdrager

Hmmm….op een iPhone wel.

jan brink
    Bijdrager
    Post count: 38

Ik heb de cursus Noodverlichting Deskundige ook bij Hertek gevolgd, met goed resultaat.
    Moet de trainers complimenten geven hoe ze deze moeilijke stof overbrengen aan iedere cursist.

Ze hebben volgens mij ook het hoogste slagingspercentage van alle opleiders volgens het CITO voor deze opleiding.
    Dus zeker een aanrader.

Groet,
    Jan

norman graafsma
    Bijdrager

Jan; leuk om te horen. Ik zal je complimenten doorgeven aan Marcel en Lars, onze trainers.

ton van hoof
    Bijdrager
    Post count: 29

Veel cursussen sluiten niet aan op nederlandse regelgeving.

Vaak wordt gewerkt met de Nen 1838, een norm in het leven geroepen door fabrikanten van noodverlichting.
    Echter als je gaat projecteren volgens deze norm onstaan er grote problemen. Concurrenten zullen je vaak aftroeven, zij projecteren vaak op wettelijke eis. Hierdoor zijn minstens 1/3 goedkoper dan iemand die volgens de Nen 1838 projecteerd. Er moeten volgens deze norm gewoon veel te veel armaturen geplaatst worden.

Ik heb zelf de cursus bij Famostar gevolgd. Hierna heb ik overwogen om het landelijke examen te gaan doen. Ik kan me echter niet vinden in de ingeslagen weg. Verder is er geen enkel certificering verbonden aan dit examen. Het onderscheid dat je hoopt te maken met dit examen valt hierdoor volledig in het niets.

daniel doze
    Bijdrager
    Post count: 4

Ik heb de 3 daagse cursus noodverlichtingsdeskundige gedaan bij Obex, zeer duidelijke en goede cursus geweest. Word echt duidelijk op de werkelijke eisen ingegaan volgens bouwbesluit en gebruiksbesluit, dit is ook zeer fijn bij het calculeren van een noodverlichtingsinstallatie, voordat ik deze cursus heb gehad ging ik vaak van de NEN1838 uit, maar hier doe je vaak in de begrotingsfase veel te veel met gevolg dat je te duur bent.
    Er word les gegeven met het ISSO instructieboek noodverlichting, schriftelijk examen gedaan via OTIB / CITO in arnhem.
    Deze cursus kan ik echt aanbevelen.

norman graafsma
    Bijdrager

…wettelijke eis…

Enig idee waar ik deze kan nalezen?

Bvd!

daniel doze
    Bijdrager
    Post count: 4

…wettelijke eis…

Bvd!

Bouwbesluit bestaande bouw artikelen: 2.52, 2.53, 2.55, 2.63, 2.66, 2.67
    Bouwbesluit nieuwbouw artikelen: 2.46, 2.47, 2.49, 2.56, 2.59, 2.60
    Gebruiksbesluit 2008 2.3.7 en 2.3.8 met de toelichtingen.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

…wettelijke eis…

Bvd!

Bouwbesluit bestaande bouw artikelen: 2.52, 2.53, 2.55, 2.63, 2.66, 2.67
    Bouwbesluit nieuwbouw artikelen: 2.46, 2.47, 2.49, 2.56, 2.59, 2.60
    Gebruiksbesluit 2008 2.3.7 en 2.3.8 met de toelichtingen.

vergeet ook de ARBO niet

norman graafsma
    Bijdrager

Heren bedankt!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

vergeet ook de ARBO niet

Als gebouwd is volgens bouwbesluit wordt ook voldaan het het arbobesluit.

Arbobesluit
    Hoofdstuk 3. Inrichting arbeidsplaatsen
    § 2. Algemene verplichtingen van de werkgever
    Artikel 3.1b. Gebruiksvoorschrift (+ art. 6.2. lid 6)
    Een arbeidsplaats in een gebouw als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c, van de Woningwet wordt slechts gebruikt indien het gebouw voldoet aan de bij of krachtens het Bouwbesluit 2003 gegeven voorschriften met betrekking tot de van toepassing zijnde gebruiksfunctie in de zin van dat besluit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.