Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie projectering verpleegkamer Hospice

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #2780 |

Hallo allen,
    Ik heb een projecterings vraagstukje waar ik tegen aan loop. Het betreft een (in totaal 9 stuks) verpleegkamer van een hospice. In de kamer mag gerookt worden, daarom is er naast een rookmelder (doormelding verpleging) ook een thermische melder (doormelding brandweer) geplaatst. De installatie is gecertificeerd, maar ik vraag me af of de projectering wel goed is.
    Het betreft een kamer van 30m2 met een schuin plafond en een soortnok verhoging waar boven in een rook en th melder zit. D maat op tekening is 5.70 mtr maar aangezien de rook en th medler in de nok zitten kan ik me voorstellen dat het lang duurd voordat de melders worden aangesproken, ook vanwege een "zogenaamde"schone lucht laag die kan ontstaan in deze nok.
    In de bijlage een schetjse met een zij aanzicht van de kamer.
    Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en kan aangeven of dit goed gaat.
    Alvast bedankt.
    Ron
    hospice verpleegkamer.png

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Door het schuine dak in combinatie met de ‘schoorsteen’ is het aannemelijk dat de gehele ‘schoorsteen’ als thermische laag bestempeld zou kunnen worden, vooral als zich daarin ook nog ramen bevinden.

Het lijkt mij redelijk om de ruimte als zijnde een niet-standaard ruimte te beschouwen en de deugdelijkheid d.m.v. een brandproef te onderbouwen c.q. te bestrijden.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Moet je dan de proefbrand in de winter of zomer uitvoeren?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Een proefbrand lijkt me nog niet zo’n slechte optie. Ik vraag me alleen af waarom er twee melders geplaatst zijn.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Een proefbrand lijkt me nog niet zo’n slechte optie. Ik vraag me alleen af waarom er twee melders geplaatst zijn.

Proefbrand uitvoeren is in geval van twijfel altijd de beste optie. Alleen, ga je dan een proefbrand houden voor de rookmelder of voor de thermische melder? De proefbrand voor de rookmelder zou ik twee keer uitvoeren, één keer met de kachel uit en één keer met de kachel op 30 graden of zo. De proefbrand voor de thermische melders (bak onder de melder) gaat naar mijn mening wel lukken, maar is weer niet zo heel erg interessant.

De hele situatie komt op mij erg twijfelachtig over. Niet alleen de projectering, maar ook het feit dat er twee soorten melders geplaatst zijn met verschillende doelen. Pas dan multisensor rookmelders toe in combinatie met doormeldvertraging.

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De rookmelder zou volgens mij het best geplaatst kunnen worden aan het plafond, zo ongeveer waar het schuine plafond naar de "schoorsteen" overgaat. De thermische melder heeft naar mijn idee geen nut, de rookmelder zorgt bij een beginnende brand toch voor activeren van het brandalarm.
    Het feit dat in de kamer gerookt mag worden wil niet direct zeggen dat je geen rookmelder zou kunnen toepassen. Correct functionerende ventilatie in de kamer is een allesbepalende factor om ongewenste brandmeldingen te voorkomen.

Omdat het hier om een bestaande situatie gaat, zou ik een proefbrand adviseren met beukenhouten blokjes. De thermische melders zou ik verwijderen en de rookmelders laten doormelden (naar RAC). Dit voorkomt ook dat het verzorgende personeel zich bij elk alarm ook moet afvragen of de brandweer wel of niet is gewaarschuwd. Overigens is het de vraag of een hospice volgens bouwbesluit 2012 nog wel door moet melden naar de RAC, maar dat is een andere discussie.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ik denk dat Jan gelijk heeft, een rookmelder moet gewoon kunnen functioneren in een ruimte waar gerookt mag worden. Niet te gevoelig zetten en zorgen voor ventilatie. Je zou als extra een thermisch element mee laten draaien, maar de rookmelder zal altijd eerder zijn. Misschien is een co element doeltreffender.

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Hallo allen,

Bedankt voor de reacties.
    Als ik jullie reactie zo lees dan klopt mijn onderbuik gevoel bij deze installatie wel.
    De hospice blijft een moeilijk geval, er liggen soms patienten die dikke sigaren roken in kamers waar alles pot dicht zit en de temp lekker hoog is. Ik zal in iedergeval een proefbrand met beuken houten blokjes adviseren in twee situaties. Normale toestand en een waarbij de ruimte lekker warm gestookt wordt.
    De interne organisatie weet dat er bij een brandalarm van de optische melder nog geen brandweer is gewaarschuwd, ze hebben geleerd om in geval van brand direct de handmelder in te drukken.
    De functie van en thermische melder heeft zeker geen nut, maar dit is zo afgesproken met de brandweer!

Bedankt allen

Gr Ron

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.