Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Projectering rookmelders, bordes in trappenhuis

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #1159 |

In de nen 2535 staat onder artikel 7.12.7.10, onder andere de volgende passage:

In een trappenhuis met schalmgat en een bordes met een oppervlakte van minder dan 30m[sup]2[/sup] moet minimaal om de andere bouwlaag een rookmelder worden geplaatst.

Maar nou vraag ik mij af wat in deze context het bordes is. Ik heb hiervoor een schetsje bijgevoegt, let niet op mijn paint-cad kwaliteiten, had even geen cad bij de hand.

Mijn eigen idee van een bordes is, wat je aan de rechterkant rood gemaakt ziet. Maar tijdens mijn cursus projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties zei mijn leraar dat je de hele oppervlakte van het trappenhuis moet rekenen als bordes. Dus zoals je links ziet.

Ik kan verder niet echt een begripsbepaling vinden van een bordes.

Wat vinden jullie dat het bordes is?
    bordes.png

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    gerwin
    Bijdrager
    Post count: 17

Wellicht bedoeld de leraar het projectievlak van de trap/het trappenhuis?
    In ieder geval: bordes is zoals je rood hebt aangegeven in het rechterplaatje.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Citaat NEN2535: "In een trappenhuis met een schalmgat en een bordes met een oppervlakte van minder dan 30 m2 moet minimaal om de andere bouwlaag een rookmelder worden geplaatst." Einde citaat.

Lees bovenstaande eens aandachtig, staat er nu "…schalmgat en een bordes -samen- met een oppervlakte van…."
    of staat er nu "….schalmgat en een – bordes met een oppervlakte van -….."

Persoonlijk ga ik uit van de oppervlakte van het trappenhuis en niet van het bordes.

J. Nieuwland

prindle
    Bijdrager
    Post count: 23

Met dit citaat wordt bedoeld dat dit alleen geldt voor een trappenhuis met een schalmgat waarbij de totale oppervlakte van alleen de bordessen (dus niet de trappen) samen minder dan 30m2 moet zijn. Indien daaraan aan wordt voldaan dient om de andere bouwlaag een rookmelder te worden geplaatst.

Wellicht geeft deze uitleg meer duidelijkheid.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

In de nen 2535 staat onder artikel 7.12.7.10, onder andere de volgende passage:

In een trappenhuis met schalmgat en een bordes met een oppervlakte van minder dan 30m[sup]2[/sup] moet minimaal om de andere bouwlaag een rookmelder worden geplaatst.

Maar nou vraag ik mij af wat in deze context het bordes is. Ik heb hiervoor een schetsje bijgevoegt, let niet op mijn paint-cad kwaliteiten, had even geen cad bij de hand.

Mijn eigen idee van een bordes is, wat je aan de rechterkant rood gemaakt ziet. Maar tijdens mijn cursus projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties zei mijn leraar dat je de hele oppervlakte van het trappenhuis moet rekenen als bordes. Dus zoals je links ziet.

Ik kan verder niet echt een begripsbepaling vinden van een bordes.

Wat vinden jullie dat het bordes is?

Onmiskenbaar zijn de bordessen rood aangegeven in het rechter figuur.

NB.
    1. Het schalmgat is de verticale opening tussen de twee trappen.
    2. De oppervlakte van 30 m2 heeft alleen betrekking op de bordessen.
    3. In het linker figuur zijn rood aangegeven: bordessen, trappen en schalmgat.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.