Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Projectering brandslanghaspels.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2696 |

Geldt bij de projectering van branslanghaspels ook de factor 1,5 die je als gecorrigeerde loopafstand moet toepassen op vluchtroute (bouwbesluit art. 2.102)? Moet ik artikel 6.28 lid 3 zo lezen dat ik brandslanghaspels van 30 m projecteer op 25 m (30 m / 1,5 = 20 m + 5 m worp)?

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Ja, ook bij de projectering geldt een gecorrigeerde loopafstand. Wel moet je opletten dat voor een BSH met een lengte van 30 m.geldt: (30+5)/1,5= 23,3 m.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

@FreddyX
    Waarom deel je de worplengte ook door 1,5?

freddy x
    Bijdrager

@Louis Kort door de bocht: zo staat het in het Bouwbesluit.

Iets langer: in Bouwbesluit staat:"De gecorrigeerde loopafstand tussen een brandslanghaspel …en elk punt van de vloer van een gebruiksfunctie is niet groter dan de lengte van de brandslang, vermeerderd met 5 m. …"

Dus kortweg:
    gecorrigeerde loopafstand =< ( lengte brandslang + 5 m.)

Voor een niet gecorrigeerde situatie moet je dus zowel de lengte van de brandslang als de worplengte delen door 1,5. Formeel stond dit ook op deze wijze in Bouwbesluit 2003, maar werd veelal de worplengte niet gecorrigeerd.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Maar worplengte is toch geen loopafstand :oops:

Anne van RossumAnne van Rossum
    Bijdrager
    Post count: 2

De doelstelling van de factor 1,5 is natuurlijk dat je in een oningedeelde ruimte rekening moet houden met binnenwanden en inrichting (machines, stellingen, enzo) en dat die de effectieve lengte die je kunt bestrijken met een slanghaspel beperken. Dat snap ik. Een slang voegt zich naar een (gecorrigeerde) looplijn. Maar dat geldt toch niet voor de worplengte? je kunt met een straal toch niet om de bocht?

freddy x
    Bijdrager

Maar worplengte is toch geen loopafstand :oops:

Klopt.

De doelstelling van de factor 1,5 is natuurlijk dat je in een oningedeelde ruimte rekening moet houden met binnenwanden en inrichting (machines, stellingen, enzo) en dat die de effectieve lengte die je kunt bestrijken met een slanghaspel beperken. Dat snap ik. Een slang voegt zich naar een (gecorrigeerde) looplijn. Maar dat geldt toch niet voor de worplengte? je kunt met een straal toch niet om de bocht?

Klopt, maar de wijze van projecteren staat formeel in het Bouwbesluit en als beschreven staat daar tocht echt dat je ook bij die 5m. afstand rekening moet houden correctie.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ook een waterstraal kan (zonder hulpmiddelen) nog steeds niet om een hoekje blussen!

Lijkt me logisch dat de worplengte dan ook met de fator 1,5 gecorrigeerd moet worden.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik denk dat jullie verkeerd om aan het redeneren zijn. Het Bouwbesluit zegt niets over een correctie op . Het zegt iets over een loopafstand. Die mag, gecorrigeerd, niet langer zijn dan de lengte van de haspel plus 5 meter. En daar stopt het artikel, je moet er niet meer bij gaan bedenken.

Je ziet dat de projecterings-eis ook alleen op oningedeeld niveau wordt gegeven. Je kunt er dus van uit gaan dat de wetgever er vertrouwen in heeft dat hierdoor ook situaties op ingedeeld niveau zich wel vanzelf zullen oplossen. Je hoeft je dus ook niet meer druk te maken over de praktische problemen van ‘om het hoekje spuiten’, de eis op ingedeeld niveau is losgelaten. Wat dat in de praktijk gaat betekenen kunnen we alleen maar raden.

Wanneer je haspels dus 30 meter zijn (het maximum), mag je gecorrigeerde tussen elk punt op een vloer en een haspel nergens meer dan 35 meter zijn. Let er daarbij wel op dat ALLEEN de stukken van die looplijn die in een Verblijfsgebied liggen x1,5 moeten worden geteld. De stukken in een verkeersroute (en daar worden de haspels meestal geplaatst) moeten gewoon op hun werkelijke lengte worden meegerekend. Een simpel cirkeltje om een haspel heentrekken van 35/1,5=23,33 mtr. voldoet waarschijnlijk dus niet meer. En daar zit de interessante speelruimte voor projectering dan ook direct, en de moeilijkheid van het toetsen.

Moderator

… dat ik brandslanghaspels van 30 m projecteer …

Zoals gezegd, je projecteert geen brandslanghaspels, je berekent een loopafstand vanaf een haspel. die mag 35 meter zijn wanneer je haspels 30 meter zijn, maar je moet haar op oningedeeld niveau berekenen, en corrigeren voor zover ze door een VG loopt. Elke plek op de vloer moet gedekt zijn.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Beste Joachim,

Zo te lezen heb je hier veel verstand van. De vraag die bij mij opdoemt is dat jullie "projecteren" in het platte vlak. Moet je ook geen rekening houden met dat een haspel niet plat op de grond ligt maar iets boven de grond is gemonteerd. De slang loopt dan eerst schuin af naar de grond (verticaal) en vervolgens het zelfde verhaal aan de andere kant van de slang. Immers men staat toch rechtop met blussen of iets gebogen. Of gaat de regelgeving ervan uit dat men plat op de buik ligt bij het blussen.

En waar staat in het BB dat worden haspels moeten worden zijn verzekerd, is dat vanwege de zalmonella? Je kan toch beter de haspel gewoon gebruiken. Gebruiken is toch beter dan stilstaand water of niet dan.

Moderator

Het is maar een model… dat wat je projecteert heeft net genoeg met de realiteit te maken om in de meeste gevallen een redelijk veilige situatie te creeeren. Wanneer je met elke variabele rekening gaat houden, wordt je model wel steeds realistischer, maar ook steeds minder bruikbaar. Op een gegeven moment moet je de lijn ergens trekken, en dat is wat de wetgever heeft gedaan door de maximale loopafstand gelijk te stellen aan die van slanglengte+worp. Gecombineerd met een afstandsreductie in de verblijfsgebieden biedt dat in de meeste gevallen een bruikbare oplossing.

In het Bouwbesluit zul je niets vinden over gezondheidstechnische zaken zoals verzegeling. Legionellapreventie is vanuit de GGD geregeld dacht ik (weet het niet helemaal zeker). In stromend water heb je minder kans op legionella-uitbraken, maar zeg nou zelf, wanneer zou je een haspel nou realistisch gezien regelmatig genoeg gebruiken om het risico daarop klein genoeg te houden? Op het moment dat je haar wel gebruikt (bijvoorbeeld om tijdens de zomer eens wat waterspelletjes te doen op het schoolplein, ik noem maar wat) is het risico vervolgens te groot.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Beste Joachim,

De verzegeling verbreken is volgens mij een extra handeling. Een beschermkap met verzegeling over een handbrandmelder mag toch ook niet. Welke regelgeving heeft eigenlijk een hogere prioriteit? Gezondheid of brandveiligheid? Het is een feit dat men vaker naar het toilet moet dan dat men wordt getroffen door brand.
    Oftewel is de verzegeling geen probleem omdat de kans op brand toch klein is. Waarom eigenlijk nog een haspel?

Moderator

wat is je punt? Het lijkt me dat je de boel, zoals vaker hier, weer eens lekker aan het ridiculiseren bent. :roll:

koen meis
    Bijdrager
    Post count: 15

Heren, jullie zijn de zoveelste die twee bacterien door elkaar halen. :oops:

De bacterie in leiding water heet Legionella en kan de zogenaamde veteranen ziekte veroorzaken welke dodelijk kan zijn. Legionella is schadelijk bij inademen van waterdruppels/ nevel. Op Flora holland enkele jaren terug gebeurt.
    Salmonella zit vaak in voedsel zoals rauwe kip en dergelijke en veroorzaakt buikloop, diaree etc. Dit zal laatst ook in die zalm.

Legionella groeit in stilstaand water bij 20 – 40 graden het beste. Daarom worden tappunten met verneveling/ sproeiers periodiek gespoeld met heet water.
    De verzegeling van de brandslanghaspels is bedoeld om te zien of die gebruikt wordt en zodat men niet hoeft te spoelen, met heet water (kan niet want de haspel zit op koud water). De verzegeling zit op de kraan die je toch moet opendraaien (oude type haspels) of een kwartslag moet omzetten (nieuwe type kranen) en die trek je zo mee kapot zonder hinder.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.