Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Projecteren van optische signaalgevers

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
  • christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180
    #49089 |

Wie heeft er ervaring met het projecteren van optische signaalgevers in relatie tot een ontruimingsalarminstallatie en wat is er leidend de NEN 2575  of de EN 54-23?

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Volgens mij is de NEN2575 leidend, aangewezen vanuit Bouwbesluit 2012. In de NEN2575 staat aangegeven (11.2.1) dat ‘Optische signaalgevers moeten voldoen aan NEN-EN54.23.

In 15.5 staat aangegeven dat in elke ruimte ten minste twee optische signaalgevers moeten worden aangebracht (tenzij de ruimte kleiner is dan 10 m2) en dat optische signaalgevers zo moeten zijn gepositioneerd dat vanuit iedere positie in een ruimte minimaal één optische signaalgever binnen een gezichtsveld van 180 graden zichtbaar is, onder de dan heersende omstandigheden.

Nergens (NEN2575-3:2012) staat vermeld hoeveel licht er door de optische signaalgever geleverd moet worden in relatie van de afstand tot de optische signaalgever.

Lennart
    Bijdrager
    Post count: 1

Ik ben het niet geheel eens met het standpunt van Jan, alhoewel ik me er wel in kan vinden.

Volgens mij moeten de optische signaalgevers voldoen aan de 54-23. De signaalgevers worden echter gekeurd volgens een bepaalde montagewijze (wand of plafondmontage) daarnaast voor een maximaal gebied.

De goedkeuring geldt derhalve alleen als de signaalgevers ook op deze wijze worden gemonteerd en dus de 54-23 gevolgd dient te worden.

Heb geen directe ervaring en ben derhalve benieuwd naar de reacties en ervaringen.

j. nieuwland
    Bijdrager

Om te beoordelen of het te keuren product voldoet, in dit geval een flitslicht, is een bepalingsmethode en prestatieeis opgenomen. Naar mijn mening ontvangt het product een certificaat indien aan de eisen wordt voldaan. Dat je het product op een andere methode projecteert is volgens mij (ik heb niet de EN54-23 gelezen) niet van invloed op de geldigheid van het productcertificaat. Dat wellicht niet aan de doelstellingen wordt voldaan is dan een andere discussie.

De NEN2575-3 geeft expliciet projecteringseisen mee, men zou dan ook hebben kunnen volstaan met slechts een verwijzing naar de EN54-23.

j. nieuwland
    Bijdrager

[attachment file=”49096″]

Ik heb het certificaat van een flitslicht even bekeken en daar staat het volgende op:

<span style=”font-size: 10.0pt; font-family: ‘Courier New’; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman’; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA;”>[attachment file=”flitser.jpg”]

</span>

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  j. nieuwland.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator

Is het een minimale eis wat in de NEN 2575 staat of is het daarmee voldoende, dat is eigenlijk de vraag? De EN54-23 geeft immers ook projecteringsrichtlijnen aan en die zijn (in mijn beleving) bedoeld zodat er wordt voldaan aan de EN54-23 dus wellicht noodzakelijk om deze toch te hanteren.

Afbeeldingsresultaat voor en54-23

Het is voor mij in ieder geval nog niet duidelijk…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator

Antwoord van de normcommissie Brandmeldsystemen.
    Er is geen sprake van een conflict tussen NEN-EN 54-23 en NEN 2575

• NEN 2575 geeft een aantal algemene projectieregels met betrekking tot het  gezichtsveld en het minimum aantal van optische signaalgevers in een ruimte;
    • NEN-EN 54-23 stelt producteisen;
    • NEN 2575 geeft geen regels over hoeveel optische signaalgevers nodig zijn om aan de eis te voldoen.

Hiervoor moeten de projectievoorschriften van de leverancier worden toegepast. Deze zijn gebaseerd op de optische signaalgever die is getest conform NEN-EN 54-23 o.a. op het voor die signaalgevers door de leverancier vastgelegd detectievolume en de wijze montage. Daarnaast spelen factoren als zicht en omgevingslicht een belangrijke rol bij de projectie. Het document van LPCB/FIA kan daarbij een goed handvat bieden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.