15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 117
    #1158 |

4.2.1.2 NEN 2535 zegt dat een bmi primair in staat zijn om brandgrootte 1 of 2 te detecteren.

Indien de betreffende ruimte niet als standaardruimte kan worden aangemerkt, zal een proefbrand moeten worden uitgevoerd (4.2.2.1).

De keuze voor de brandgrootte is afhankelijk van het te verwachten brandverschijnsel, het brandrisico en een aantal andere factoren (4.2.1.1).

Nu er sprake is van een niet standaardruimte, is een proefbrand dus vereist. Maar hoe bepaal je nu welke proefbrand toegepast wordt? Of mag alleen het bevoegd gezag de brandgrootte bepalen?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Nu er sprake is van een niet standaardruimte, is een proefbrand dus vereist. Maar hoe bepaal je nu welke proefbrand toegepast wordt? Of mag alleen het bevoegd gezag de brandgrootte bepalen?

De keuze voor een brandproef is afhankelijk van het doel van de installatie (b.v brand in smeulstadium detecten of pas als er vlammen zijn?), omgevingsfactoren (keuken?). Op basis van ondermeer de NEN-EN 54-9 ‘brand- en rookproeven’ kan je de noodzakelijke proefbrand voor die betreffende ruimte vaststellen.

Overigens voor elke ruimte standaard of niet moet je een proefbrand bepalen, op basis hiervan wordt er een detectie wijze gekozen (optische melder/ thermische melders enz).

Jouw keuze verwerk je in het PvE die vervolgens door het bevoegd gezag wordt getoetst.

een cursus mischien een idee?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De reden dat NEN2535 omschrijft dat je in beginsel brandgrootte 1 of 2 moet detecteren is dat brandmeldinstallaties geeist van overheidswege over het algemeen slechts dienen voor de veiligheid van de personen in een gebouw. Dit bereik je dus met rookmelders. Indien op voorhand bekend is dat rookmelders in een bepaalde situatie voor het niet halen van de prestatieeis voor ongewenste/onechte meldingen kan- in overleg met de bevoegde autoriteit- voor een andere brandgrootte gekozen worden. Bijvoorbeeld thermische detectie in grootkeukens en spoelkeukens. Indien de brandmeldinstallatie moet worden aangebracht met het doel om schade aan de gebouwen en inboedel te voorkomen danwel te beperken (verzekeraar / eigenaargebruiker is eisende partij) zou je – vanwege de vroegst mogelijke detectie- ook moeten kiezen voor rookmelders, met inachtname van eerder genoemde voorbeeld ivm voldoen aan prestatieeis voor ongewenste/onechte meldingen.

Over het algemeen wordt – bij toepassen van (punt)rookmelders- gekozen voor de proefbrand met de beukenhouten blokjes of de polyurethaan matjes (meestal vrij te kiezen). Beukenhouten blokjes levert een witte rook op met weinig of geen thermiek. Optische rookmelders reageren hier goed op; hoogte van het gebouw en dus van de melders kan een probleem opleveren wegens ontbreken van de thermiek. De matjes leveren een zwarte rook op met veel thermiek. Zwarte rook wordt echter niet zo heel makkelijk door optische rookmelders gedetecteerd vanwege slechte reflectieeigenschappen.

J. Nieuwland

bakero
    Bijdrager

Over het algemeen wordt – bij toepassen van (punt)rookmelders- gekozen voor de proefbrand met de beukenhouten blokjes of de polyurethaan matjes (meestal vrij te kiezen).

Juist deze keuze lijkt me erg belangrijk. In mijn situatie is een proefbrand 2 het meest realistisch, alleen wordt getwijfeld of deze proefbrand wel kan slagen! Maar met proefbrand 1 zal wel geslaagd kunnen worden, maar is weer niet realistisch.

–kruisje–
    Bijdrager

Juist deze keuze lijkt me erg belangrijk. In mijn situatie is een proefbrand 2 het meest realistisch, alleen wordt getwijfeld of deze proefbrand wel kan slagen! Maar met proefbrand 1 zal wel geslaagd kunnen worden, maar is weer niet realistisch.

Het doel van een installatie is het belangrijkst, je installatie dient afgestemd te zijn op het risico. Uit je verhaal begrijp ik dat proefbrand 2 wenselijk is. Indien dit niet blijkt te werken met puntmelders, dan moet je opzoek naar een andere detectie wijze!! en niet een andere proefband nemen.

Mischien heb je wat meer info over de ruimte?

bakero
    Bijdrager

De ruimte is een vide over 3 bouwlagen, hoogte ca. 9 meter, onderste bouwlaag aaneengesloten kantoorruimte

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Mooi he proefbranden.

Normaal 1 of 2 matjes, wordt de ruimte hoger, extra matjes, anders komt de melder niet tijdig in.
    (hoge ruimte biedt doorgaans ook extra tijd, maar dit aspect is volgens mij niet meegewogen).

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Bijlage B.4 van de NEN2535 heeft toch precies aan hoeveel materiaal je moet nemen??

De proefbrand met polyurethaan brandmatten is meer geschikt voor ionisatie brandmelders. De proefbrand met beukenhouten blokjes is meer geschikt voor optische brandmelders. Pas nog gedaan met 36 blokjes… Mijn kleren bleven ruiken… :lol: :lol:

bakero
    Bijdrager

Nog meer info:

Toegepast in de vide is een aspiratie-systeem.
    Het "dak" van de vide is een glazen kap die grenst aan de buitenlucht (temperatuurverschil)
    Er is geen verhoogde luchtsnelheid o.i.d.

Proefbrand 2/smeulbrand is het uitgangspunt, de leverancier stelt bij voorbaat al dat men niet verwacht dat de proef slaagt. Dit omdat er te weinig warmtestuwing zal zijn.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Bij grote hoogtes word vaak een combinatie van proefbrand 1 en 2 uitgevoerd, waarbij 1 (matjes) voor de thermiek zorgt en 2 (beukenhouten blokjes) voor de rook zorgt. Ik weet alleen niet vanaf welke hoogte dit geaccepteerd word.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Nog meer info:

Toegepast in de vide is een aspiratie-systeem.
    Het "dak" van de vide is een glazen kap die grenst aan de buitenlucht (temperatuurverschil)
    Er is geen verhoogde luchtsnelheid o.i.d.

Proefbrand 2/smeulbrand is het uitgangspunt, de leverancier stelt bij voorbaat al dat men niet verwacht dat de proef slaagt. Dit omdat er te weinig warmtestuwing zal zijn.

Die proefbrand 2 heb ik uitgevoerd in een bijeenkomstfunctie met een zaal voor +1000 personen met een luchtbehandelingsinstallatie die nog uitgevoerd was voor het verversen van de lucht voor sigarettenrook… dus aardige luchthoeveelheden + snelheid uit de ventilatiekanalen. De ruimte was een meter of 9 hoog. Binnen de afbrandtijd was de installatie in alarm. Toen alle blokjes aan het gloeien waren ging de rook helemaal naar boven. Bij het begin van de proef niet. Maar dit zegt natuurlijk niets over jouw gebouw maar geeft wel een indicatie dat er, bij grote hoeveelheden blokjes, wel stuwing optreed.

–kruisje–
    Bijdrager

>>Bij grote hoogtes word vaak een combinatie van proefbrand 1 en 2 uitgevoerd, waarbij 1 (matjes) voor de thermiek zorgt en 2 (beukenhouten blokjes) voor de rook zorgt. Ik weet alleen niet vanaf welke hoogte dit geaccepteerd word.

Wat is nu het doel van de installatie? Als het niet werkt dan maar de proefband aanpassen?

Mischien moet je op een lager niveau rondom het atrium een extra ring met afzuigpunten voor het aspiratie systeem aanleggen. Al is mijn ervaring wel dat aspiratie systemen zo gevoelig zijn dat deze bij zeer weinig rook al reageren.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

>>Bij grote hoogtes word vaak een combinatie van proefbrand 1 en 2 uitgevoerd, waarbij 1 (matjes) voor de thermiek zorgt en 2 (beukenhouten blokjes) voor de rook zorgt. Ik weet alleen niet vanaf welke hoogte dit geaccepteerd word.

Wat is nu het doel van de installatie? Als het niet werkt dan maar de proefband aanpassen?

Mischien moet je op een lager niveau rondom het atrium een extra ring met afzuigpunten voor het aspiratie systeem aanleggen. Al is mijn ervaring wel dat aspiratie systemen zo gevoelig zijn dat deze bij zeer weinig rook al reageren.

Hoewel ik met mijn "gezond boeren verstand" er ook mijn twijfels bij heb, word het zo toch geleerd bij de opleiding projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Als de vide /atrium 9 meter hoog is, zal een aspiratiesysteem dit gewoon detecteren lijkt me bij beide proefbranden (1 en 2). Waarom is de ruimte geen standaard ruimte, dus waarom moet je proefbrand doen. Standaardruimte gaat toch tot 12 m hoogte.

J. Nieuwland

bakero
    Bijdrager

Probleem opgelost:

Proefbrand 2 is gedaan, aspiratie werkt gewoon en proef geslaagd. Aspriratie in melding bij 9.50 min.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.