13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #3006 |

Hallo,

Het lijkt me logisch, maar op basis van veel gelezen (tegenstrijdige) informatie, toch de vraag:
    Moeten de verschillende componenten/onderdelen van b.v. "het hart" van de BMI (in dit geval een BMI met niet automatische bewaking) volgens (N) EN-54 (product-certificering) worden gecertificeerd om dan ook te kunnen voldoen aan systeem-installatiecertificering? Of staat dit los van elkaar?
    Achterliggend verhaal is dat er een importeur niet gecertificeerde onderdelen bij een fabrikant uit Frankrijk haalt en het hier verkoopt en het in onder andere de OAI laat plaatsen.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Art. 2.2.3 uit het certificatieschema http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/certificatie-en-inspectie/brandmeldinstallaties/ccv-certificatieschema-bmi-versie-3-0.pdf geeft aan dat onderdelen inderdaad gecertificeerd moeten zijn (CE markering is voldoende).

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

CE Markering voldoende? Ik denk dat je vanaf pagina 56 even opnieuw moet lezen…..

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

CE Markering voldoende? Ik denk dat je vanaf pagina 56 even opnieuw moet lezen…..

Met een CE certificaat kan je aantonen dat je voldoet aan het betreffende EN 54 deel. Het is juist de bedoeling van de CE certificering dat je aantoont dat je voldoet aan een EN norm.

Een VdS/LPC of wat voor certificaat is niet vereist/

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Werken met het certificatieschema staat er los van… Kijk maar in de NEN 2535 en NEN 2575 daar zie je dat (de meeste) onderdelen van deze installaties moeten voldoen aan de EN 54.

Het e.e.a. is bedoeld om kwalitatieve materialen in te zetten en een producent kan haar producten laten keuren bij een aantal daartoe bevoegde keuringsinstanties.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

CE betekent dat niet China Export :H:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Alleen als de C en de E te dicht bij elkaar staan. Wel zaak om erop te letten wat er nu eigenlijk is gecertificeerd natuurlijk.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ik deel de mening van Christiaan….

de pet
    Bijdrager

Ik deel de mening van Christiaan….

Ik niet, of ik begrijp het verkeerd. De meeste (die waar geharmoniseerde normen voor zijn) componenten moeten aan de EN 54 serie voldoen en het certificatieschema verlangt een CE markering als bewijs (is trouwens wettelijk verplicht http://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/wet-en-regelgeving/eu-wetgeving/ce-markering en het verhandelen zonder CE markering een publiekrechtelijk misdrijf :bwt: ). Dat het schema ook nog een productcertificaat voor de componenten vereist zie ik inderdaad op blz 56 maar is volgens mij niet terecht, zie de bovenstaande link, het stellen van extra eisen bovenop de eisen waarvoor de CE markering geldt, is verboden. Overigens zit er volgens mij nauwelijks een verschil tussen de EN 54 CE markering en de bekende productcertificaten; de artikelen waar de CE markering betrekking op heeft, betreffen volgens mij alle producteisen uit de EN 54 normen.

Dus CE markering volstaat volgens mij. Maar alleen voldoen aan de EN 54 norm (wat in de norm staat) is dus niet voldoende.

Moderator

@de pet,

Wellicht mijn manco maar ik begrijp jou reactie ook niet helemaal. Het een sluit het ander niet uit. Er is een CE markering nodig en waar van toepassing een EN 54 productcertificaat.

Mocht je een brandmeldinstallatie voorzien van een certificaat als bedoeld in het certificatieschema, moet je zoals omschreven bekijken of de toegepaste producten beschikken over een CE markering en of het voldoet aan de NEN 2535 hoofdstukken 5, 6 en 7. Derhalve moet je bekijken of het toegepaste product beschikt over een EN 54 certificaat

Mag ik vragen waarom je denk dat enkel een CE markering voldoende zou zijn?

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Mag ik vragen waarom je denk dat enkel een CE markering voldoende zou zijn?

Ik denk omdat je met een CE certificaat aantoond dat je aan het betreffende EN 54 deel voldoet.

Moderator

Geval van oude wijn in nieuwe zakken… of mis ik iets? Blijft toch het feit dat meeste producten die worden ingezet moeten voldoen aan de EN 54 en dat bepaalde keuringsinstantie daar een certificaat voor uit geeft.

CE-markering is geëist op grond van Europese richtlijnen. Voor componenten van brandmeldinstallaties is op dit moment vooral de Bouwproductenrichtlijn (Construction Product Directive (CPD)) actueel. De CPD is in Nederland geïmplementeerd in het Bouwbesluit. De specificaties, zoals conform de CPD geëist voor componenten van brandmeldinstallaties zijn vastgelegd in de normenreeks NEN-EN 54. (bron NEN 2535: 2009)

de pet
    Bijdrager

Volgens mij bedoelen we nu allemaal wel ongeveer hetzelfde, ik begrijp het met de laatste postings nu wel, het was dus kennelijk wat spraakverwarring. Het gaat er dus volgens mij om (ik probeer het nog wat helderder te krijgen :F: ) dat als er een geharmoniseerde norm is (dus deze lijst: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=uriserv:OJ.C_.2015.226.01.0049.01.NLD) dat je alleen nog maar op de CE markering let.

Als je voor die componenten toch nog een VdS, BOSEC o.i.d. certificaat eist, dan belemmer je concurrentie op de open Europese markt hetgeen dus niet mag (zie link in mijn vorige posting).

Als er EN 54 delen zijn, die wel van kracht zijn maar (nog) niet geharmoniseerd zijn (geen idee of die er zijn), dan zou je inderdaad een VdS, BOSEC o.i.d. productcertificaat kunnen/moeten eisen (misschien dat dit daarom op blz 56 van het certificatieschema staat).

En dan zijn er ook altijd weer EN 54 delen die net in een overgangsperiode zitten, die dus nog niet hoeven te worden toegepast. Dan moet je ook nog de overgangsperiode respecteren.

Als er geen EN 54 norm is (b.v. het brandweerpaneel), dan mag je het component zelf beoordelen aan de hand van de NEN 2535.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.