Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie problemen met beams in grote loods

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 5
    #2072 |

Het volgende probleem doet zich voor. In een hal van 80×140 meter zijn een aantal beams aangebracht. Zodra de zon op het stalen gebouw staat begint het gebouw te werken en staan ze uit het lood,met een onechte melding als gevolg. Is er een andere optie om in een loods van deze omvang een snelle betrouwbare detectie te krijgen, of zijn er beams op de markt die dit ondervangen.

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Is er een andere optie om in een loods van deze omvang een snelle betrouwbare detectie te krijgen, of zijn er beams op de markt die dit ondervangen.

Er schijnen systemen te zijn die zich zelf richting, maar dit zal ook beperkt zijn.

Alternatief is detectie op basis van ASD

r visser
    Participant
    Post count: 14

Ik denk dat aspiratie hier de beste oplossing is, en ook de meest vriendelijke v.w.b. onderhoud.

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

Ik ben geneigd om de vorige twee antwoorden te onderstrepen, zeker op technisch vlak; echter er is sprake van een bestaande situatie met lineaire rookmelders. Het vervangen van deze melders door ASD is nogal een prijzige geschiedenis en ik denk dat de poster, of diens werkgever, niet blij wordt van dit antwoord.
    Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben hebben we een fabriek voorzien van 32 stuks lineaire rookmelders (zend/ontvanger in één behuizing, met reflector aan tegenoverliggende zijde). Ook deze fabriek bestaat uit een staalconstructie met platen rondom, dus een vergelijkbare situatie. De door ons (in genoemde fabriek voor de eerste maal) toegepaste lineaire rookmelders presteren buitengewoon goed. Na 3 jaar nagenoeg geen enkele onechte melding (m.u.v. meldingen tgv werkzaamheden waarbij hoogwerkers gebruikt werden). En om een eventuele vraag voor te zijn….ze functioneren ook, o.a. aangetoond met proefbranden en jaarlijks onderhoud. Ik ga nu geen reclame maken maar de poster antwoord geven op zijn vraag welke detector geschikt zou zijn. Wij hebben de Notifier LPB700T toegepast. Dit is een adresseerbare detector voor de Notifier BMC. De fabrikant, System Sensor, levert deze ook als conventionele detector, het typenr. is dan 6500RS. Deze detector is verkrijgbaar met en zonder een zelftestfunctie. (Servomotor in de detector, vanaf de grond te activeren). De meerwaarde van de zelftestfunctie weegt ruimschoots op tegen de extra kosten. Met name de tijdbesparing voor het jaarlijkse onderhoud en ook de 4-maandelijkse controle door de beheerder BMI.

In het verleden hebben we diverse soorten lineaire melders gebruikt, o.a. ook van System Sensor. Deze gaven vaak echter dezelfde problemen als genoemd door poster.

J. Nieuwland

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

Overigens moet je lineaire detectoren (en reflectoren) nooit aan damwandplaat schroeven, beweegt te veel. Beter is om deze aan de staalconstructie te monteren, zie bijgaande foto:[attachment=0]RIMG0002.JPG[/attachment]
    RIMG0002.JPG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    danny de vries
    Participant
    Post count: 9

Helemaal eens met DHR Nieuwland.

Alles volstaat met een goede constructie om valsmelding te voorkomen.

ASD systeem is vele malen duurder. Denk dat de klant dit niet gaat betalen. Jullie hebben immers een systeem verkocht die zou moeten werken. Kunnen jullie geen betere Montageplek vinden voor de Beams?

Niet alles zomers maar ook in de winter gaat het gebouw werken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.