5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • prindle
    Bijdrager
    Post count: 23
    #1164 |

    Weet iemand van julllie wat een normale prijs is voor het opstellen van een rapport beheersbaarheid van brand?

    emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

    Weet iemand van julllie wat een normale prijs is voor het opstellen van een rapport beheersbaarheid van brand?

    Tussen de 750 en 3000 euro.

    Volgens mij zitten de meeste zolderkamer adviseurs rond de 1.000 euro, de gemiddelde bureau’s tussen de 1.000 en 2.000 en de gerenomeerde bureau’s tussen de 2.000 en 3.000.

    kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

    Wat is normaal? De door Emiel genoemde waarden bieden wel een houvast.

    Zaken die bepalend zijn voor de prijs zijn ook:
    -welke gegevens zijn er beschikbaar;
    -moet er een inventarisatie plaatsvinden;
    -is het een lastig gebouw (veel situatie met brandoverslag, brandddoorslag);
    -overleg met de brandweer nodig.

    De prijs zegt niet alles, ooit een keer de vraag gehad van een architect. Onderzoek van € 1.200,– was te duur, vervolgens werd de opdrachtgever opgezadeld met een brandscheiding (die iets duurder was…). Of in de rol van toetser een "adviseur" die model BvB had gebruikt voor hal van 1.800 m², geen interne brandscheiding, maar wel alle gevels voorzien van een zeer hoge brandwerendheid. Praktisch gezien had de B30 scheiding in het midden van de hal prima gepast, maar ja de opdrachtgever vroeg om BvB (als je opdrachtgever verstand heeft van brandveiligheid zal die geen adviseur nodig hebben).

    emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

    Wat kruislijst zegt klopt. Het is ook echt belangrijk een bureau te nemen die niet alleen standaard een rapportje invult maar ook meedenkt. Als je namelijk een inventaris hebt die nog al eens wijzigt, zou een andere oplossing misschien verstandiger kunnen zijn. Of men kan het rapport zodanig opbouwen dat hier rekening gehouden word met de inventaris die wellicht in de toekomst in het gebouw kan komen. Dit kan door de berekening om te draaien, niet uitrekenen hoe groot het compartiment mag zijn met de huidige [woordenboek]vuurbelasting[/woordenboek], maar uit te rekenen hoeveel er in mag met de huidige compartimentsgrootte.

    prindle
    Bijdrager
    Post count: 23

    Beste Forum,

    Ja, het is mij duidelijk. Dank voor de informatie. Hier kan ik wat mee!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.