Brandpreventieforum Forums Gebruik PREVAP / risicomatrix

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 52
    #1741 |

De gemeente die geadviseerd moet worden heeft tot nu vergunning jaar gecontroleerd. Door afname van mankracht wil men een aangepaste controlefrequentie van bepaalde panden.

Weet iemand wat de stand van zaken is mbt de indeling in risicoklassen zoals in het Gebruiksbesluit genoemd wordt. Ik meen me te herinneren dat er een ‘opvolger’ voor het oorspronkelijke PREVAP zou komen.
    Het is denk ik namelijk zonde en ongewenst om per gemeente een voorstel voor de raad te schrijven en een eigen plan te trekken. Lijkt me niet de bedoeling toch?

Hoe gaat men hiermee om?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

En waar je verder tegen aan gaat lopen is het feit dat een aantal vergunningen zullen vervallen en enkel nog meldingen zijn. Sterker nog, in een aantal gevallen zal zelfs de meldingsplicht vervallen en hoe ga je als handhaving daar mee om ? gaan we die objecten nooit meer controleren ?

brandpreventist
    Bijdrager

Begrijp ik goed dat jouw ervaring is dat in de meeste gemeenten de meldplichtige panden niet of nauwelijks meer worden gecontroleerd?
    Deze gemeente is in de gelukkige omstandigheid dat er voldoende capaciteit is voor controle&handhaving om zowel de GV-plichtige als de meldplichtige panden te blijven controleren. Het zou alleen wat meer ademruimte geven als niet alle panden nog elk jaar gecontroleerd hoeven te worden. Vandaar mijn vraag over PREVAP.
    Wat betreft de panden waarvoor geen vergunning- en/of meldplicht (meer) geldt, daar heb je gelijk in, die dreigen buiten beeld te raken.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Gelukkig staat de repressieve toetsing los van de een vergunningsplicht o.i.d.

Elke gemeente moet een handhavingsplan hebben, waarin staat hoe gehandhaafd wordt. Dit geldt voor gebruik, meldingsplichtig gebruik en vergunningsplichtig gebruik.

Het is aan de gemeente om te bepalen hoe zij hier mee omgaan. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de zorgplicht voor de gemeente.

De handhavingsplannen en de naleving ervan kunnen door VROM worden getoetst (ik heb begrepen dat dit een belangrijk onderdeel wordt dit jaar!).

brandpreventist
    Bijdrager

Gelukkig staat de repressieve toetsing los van de een vergunningsplicht o.i.d.

welke repressieve toetsing? :wink: Is soms weinig tot geen sprake van als de warme en de koude kant van een gemeente (letterlijk) mijlenver uit elkaar liggen

[qoute= "kruislijst"]Het is aan de gemeente om te bepalen hoe zij hier mee omgaan. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de zorgplicht voor de gemeente.

De handhavingsplannen en de naleving ervan kunnen door VROM worden getoetst (ik heb begrepen dat dit een belangrijk onderdeel wordt dit jaar!).

Dat klopt, maar met zaken als regionaliseringen van brandweer en bovendien de intrede van de WABO en omgevingsvergunning zit men eigenlijk te wachten op uniforme regelgeving. Dat schijnt immers toch eigenlijk de achterliggende gedachte van al die ontwikkelingen te zijn, nietwaar? :wink:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Repressief is achteraf toetsen.

Niet dus een papieren plan beoordelen, maar een gereed gebouw beoordelen (heeft dus geen relatie met de afdeling repressie van de brandweer).

Wachten op regelgeving? De eis voor een handhavingsplan ligt er al sinds 2007. De invulling is nu ter uwer invulling. Je kan gaan wachten, maar dat gaat inhouden dat je 10 jaar je handhavingstaak niet naleeft.

brandpreventist
    Bijdrager

Wachten op regelgeving? De eis voor een handhavingsplan ligt er al sinds 2007. De invulling is nu ter uwer invulling. Je kan gaan wachten, maar dat gaat inhouden dat je 10 jaar je handhavingstaak niet naleeft.

Dat begrijp ik wel, en het handhavingsplan is hier verder ook actueel, maar met de intrede van het gebruiksbesluit werd gesproken over de risicoklassen en tijdens een bijeenkomst vorig jaar werd er aangegeven dat de intentie was om de ‘voormalige PREVAP’ in een nieuw jasje te gieten, immers je hebt nu niet alleen vergunningplichtig maar ook meldplicht. Da’s dus een afwijking op de toen geldende richtlijnen.

Nu met de vorming van de veiligheidsregio’s / regionalisering op (in sommige regio’s) zeer korte termijn is het volgens mij dus zonde als elke gemeente nu nog ieder voor zich een eigen beleid maakt, dat binnenkort dan toch weer op de schop gaat.

Maar goed, mijn eigenlijke vraag wat de stand van zaken is, is wat mij betreft beantwoord: Er is (nog) geen nieuw/aangepaste PREVAP en het is voorlopig dus nog ieder voor zich.
    Mocht iemand daar toch anders over denken: ik hoor het graag!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.