15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #49302 |

Hallo
    Ik ben op zoek naar meer praktische kennis over BMI-OAI’s. De normen ken ik wel, maar juist de praktijkzaken wil ik meer van weten. Wat zijn knelpunten in de praktijk, wat komt er bij de uitvoering kijken enz. Heeft iemand tips voor een publicatie/boek/cursus/..? Dit om hier in mijn adviespraktijk meer rekening mee te kunnen houden.
    alvast bedankt.

It burns us, preciousssss !!!

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb een boek getiteld ‘brandmeldinstallaties -installeren conform NEN2535’ geschreven door A.W.M. Kerkhofs. Dit boek is uitgegeven door SDU en het ISBN nummer is 978 90 125 8203 2. De pagina nummer loopt tot 135.

Het is een boek waarin regelgeving, totstandkoming, onderdelen, werking en planning van een brandmeldinstallatie aan bod komt. Daarnaast wordt projectering besproken gevolgd door installeren en oplevering en onderhouden.

Het laatst deel gaat over alarmorganisatie (waarin de ontruimingsalarminstallatie) en brandbeveiligingsinstallaties.

Wellicht voldoet dat aan je vraag.

J. Nieuwland

koolifantkoolifant
    Bijdrager

dank je! Helaas lijkt het boek nergens meer leverbaar …

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Je zou verwachten dat alle betweters in dit vak hun kennis zouden willen delen met jou. De reacties vallen mij daarom wat tegen. Natuurlijk zou ik best wel met je willen praten over de praktijk. Stuur mij maar een mailtje met je contactgegevens dan spreken we elkaar eerdaags.

j. nieuwland
    Bijdrager

Je zou verwachten dat alle betweters in dit vak hun kennis zouden willen delen met jou. De reacties vallen mij daarom wat tegen. Natuurlijk zou ik best wel met je willen praten over de praktijk. Stuur mij maar een mailtje met je contactgegevens dan spreken we elkaar eerdaags.

Goedemiddag Paul,

Er werd specifiek gevraagd om publicatie / boek /cursus.
    Dat is wat anders dan hetgeen jij voorstelt.

j. nieuwland
    Bijdrager

dank je! Helaas lijkt het boek nergens meer leverbaar …

Ik kan je nog wel het boek ‘Handboek brandbeveiligingsinstallaties’ aanbevelen. Er staat echter niet veel in over brandmeldinstallaties, maar wel over brandeveiligingsinstallatie in de breedte.
    Uiteraard heb ik ook mijn cursusboeken, maar dat heb ik niet digitaal beschikbaar.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Heren, bedankt
    Paul bedankt ook voor je voorstel maar ik zoek meer iets als naslag zeg maar, heb niet direct concrete vragen.
    Overigens betitelingen als ‘betweters’ zijn wat mij betreft niet nodig hoor, dat is niet hoe ik de discussies op dit forum ervaar.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Koolifant.

Als het je persé gaat om een naslagwerk dan stel ik hierbij voor dat je mijn memoires mag uitgeven. Laat het maar weten…

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Lijkt me leuk, Paul :)

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Een anekdote op gebied van brandmeldinstallaties om het weekend in te gaan.

Amsterdam, lang geleden.

Zodra de man met de tuba voor zijn solo ging staan ging het ontruimingssignaal af. “attentie attentie brandalarm u wordt verzocht het pand te verlaten” en dat in ongeveer 28 talen. Amsterdam was een immers een wereldstad. De installatie van het Concertgebouw was fonkelnieuw, hoe kon dat toch gebeuren. De installatie werd na iedere melding weer nagekeken en telkensmale werd niets gevonden. Totdat de man met de tuba bij toeval kreeg te horen dat de meldingen er alleen waren op de avonden dat hij er ook was.op andere avonden werkte alles gewoon super.

Uiteindelijk moest hij zijn plaats terstond inwisselen. Een jonge deerne met een piccolo nam zijn plaat in. Einde alarmen.

Mag u raden wat de oorzaak was van de ongewenste alarmen.

j. nieuwland
    Bijdrager

Een anekdote op gebied van brandmeldinstallaties om het weekend in te gaan.

Amsterdam, lang geleden.

Zodra de man met de tuba voor zijn solo ging staan ging het ontruimingssignaal af. “attentie attentie brandalarm u wordt verzocht het pand te verlaten” en dat in ongeveer 28 talen. Amsterdam was een immers een wereldstad. De installatie van het Concertgebouw was fonkelnieuw, hoe kon dat toch gebeuren. De installatie werd na iedere melding weer nagekeken en telkensmale werd niets gevonden. Totdat de man met de tuba bij toeval kreeg te horen dat de meldingen er alleen waren op de avonden dat hij er ook was.op andere avonden werkte alles gewoon super.

Uiteindelijk moest hij zijn plaats terstond inwisselen. Een jonge deerne met een piccolo nam zijn plaat in. Einde alarmen.

Mag u raden wat de oorzaak was van de ongewenste alarmen.

Je hebt het over een anekdote met een brandmeldinstallatie, maar beschrijft vervolgens een ontruimingsalarminstallatie?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Ik lig er niet wakker van heer Nieuwland. Wie was het ook al weer die rookmelders had geplaatst in een sauna?

idehoogenidehoogen
    Bijdrager
    Post count: 7

HET BOEK UITGEGEVEN DOOR OBEX IS REDELIJK HELDER

Met vriendelijke groet,

Ing. I. de Hoogen, fse

j. nieuwland
    Bijdrager

Ik lig er niet wakker van heer Nieuwland. Wie was het ook al weer die rookmelders had geplaatst in een sauna?

Dag Paul, heeft die vraag over rookmelders in een sauna betrekking op mij? Er valt geen kwartje.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Houden we het relevant heren?

– de moderators

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.