Brandpreventieforum Forums Bouw Polymeren als bouwmateriaal

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Moderator
    Post count: 2261
    #572 |

Soms worden polycarbonaat of acrylaatplaten als vervanging voor ramen of hele gevels gebruikt. Wanneer je de documentatie erop naslaat zie je dat het spul op zich wel kan branden, veel rookvorming kent, en druppelt, maar tegelijk heeft het een zuurstofaanwezigheid van meer dan 21% nodig om zelfstandig te blijven branden.

Dit zou dus inhouden dat het, wanneer er geen katalysator aanwezig is, zelfdovend is. Ten slotte bevat de omgevinslucht slechts 21% zuurstof…

Qua brandvoortplanting zijn dit dus ideale materialen, ze zitten in klasse 1… maar wat denken jullie, zouden we op dat moment de rookontwikkeling ook buiten beschouwing kunnen blijven, of blijven we ‘hard’ vasthouden aan het BB voor wat betreft die eis? Zou het spul blijven smeulen (onvolledige verbranding wellicht?)

Is er een chemicus in de zaal?! :wink:

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik denk dat je er ook in mee moet nemen dat het mischien niet zelfonderhoudend is maar wel mee zal doen in een verbranding. En daarbij houd je dus nog steeds die behoorlijke rookontwikkeling.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

En hij heeft ook een test conform de betreffende NEN normen voor klasse 1, rookgetal, enz… :?: :wink:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator

Testen zijn conform de DIN-norm, het is een product van Bayer IG… Brandvoortplanting zit wel snor, alleen reppen ze niet over de rookproductie, die waarschijnlijk ergens tegen de 6,5 aan zal lopen.

Wanneer ik ‘kunststof’ en ‘onbrandbaar’ in een zin hoor moet ik altijd een beetje aan de schipholbrand denken… Trespa is ook zelfdovend…

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Zit er al een europese klassering op het materiaal?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator

zo te zien niet, en ik ken ook geen omvormingstabellen DIN-Euronorm zoals wij ze hebben… Dat zou de zaak makkelijker maken inderdaad…

Als je het toch over europese normering hebt, daarin komt ook de druppelvorming terug (bij dit product aanwezig), dus als het smelt/brand heb je qua vluchten een probleem.

Komen we weer terug op de vraag: kan het spul nou branden of niet? Volgens de rapporten niet, zolang je een afstand van 40 mm tot andere brandbare materialen houdt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.