3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #883 |

Bij de beoordeling van een bouwplan vroeg ik mij ineens het volgende af, wanneer zijn ‘plofluiken’ verplicht? Dit is niet omschreven in het Bouwbesluit, maar toch kan ik me voorstellen dat dit in sommige gevallen wel een vereiste kan zijn. Vanuit welke regelgeving en wie z’n verantwoordelijkheid is dit?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Volgens mij kun je dan het beste in de pgs normen zoeken.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

een stukje tekst (google)–> handreiking plofluik zie PDF. succes.

en stofexplosies en drukapparatuur
    Aan bedrijfsactiviteiten die direct de externe veiligheid van de omgeving beïnvloeden kunnen wel
    eisen worden gesteld en voorschriften worden opgenomen in de milieuvergunning. Een voorbeeld
    hiervan is dat aan een plofluik voor een meelsilo de eis wordt gesteld dat dit zodanig moet
    zijn geconstrueerd dat bij een explosie het luik/dak niet terecht mag komen op een nabijgelegen
    bedrijf/bebouwing van derden. Het is raadzaam om eerst na te gaan of de Arbowet dit voldoende
    regelt of dat aanvullende eisen aan bedrijfsactiviteiten en/of gebruik van apparatuur met het oog
    op externe veiligheid nodig zijn, voordat hiervoor voorschriften worden opgenomen in de milieuvergunning.
    Meer informatie over de ATEX richtlijnen en het Warenwetbesluit drukapparatuur
    is te vinden op http://www.szw.nl (onder ‘veilig werken’). Zie voor de ATEX-richtlijnen: ‘werkomgeving’,
    voor het Warenwetbesluit drukapparatuur: ‘drukapparatuur’.
    De verplichtingen voor bedrijven ten aanzien van gas- en stofontploffingsgevaar zijn vanaf 1 juli
    2003 verankerd in de Arbowet en het Arbobesluit. Concreet gaat het voor inrichtingen (bedrijven)
    dan met name om het explosieveiligheidsdocument, de ri&e voor gas- en stofontploffing, en de
    gevarenzone-indeling. De Arbeidsinspectie is de toezichthoudende instantie. Voorschriften m.b.t.
    gas- en stofontploffingsgevaar in de milieuvergunning zijn relevant indien ze aanvullend zijn op
    de verplichtingen in het kader van de Arbowet. Zie ook bijlage 6, paragraaf 3.3 en 3.4.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.