Brandpreventieforum Forums Bouw plafond eisen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1868 |

gm een klant van mij die heeft een woning gekocht op de eerste etage daar onder zit een kappers zaak klant heeft veel last van geluiden van de winkel zoals radio mensen die praten fonhen enz enz ik heb de vloer inmiddels geisoleerd maar kwam er toen achter dat ik van uit zijn kamer zo de winkel in kon kijken en ook de brandende spotjes kon zien zitten
    mijn vraag is deze is de winkel niet verplicht om het plafond te isoleren en zelfs dubbel gips te plaatsen
    vr dank

hans bouwmeester
    Bijdrager
    Post count: 6

We praten hier over twee verschillende functies als ik het verhaal goed begrijp.
    Een winkelfunctie en een woonfunctie.
    Deze functies mogen niet in hetzelfde brandcompartiment liggen.
    De vloer/plafond is een compartimentsgrens.
    Bij bestaande bouw dient deze een WBDBO van 20 minuten te hebben.
    Dit betekend een brandwerendheid van 20 minuten van zowel uit de winkel naar de woning als van de woning naar de winkel.
    Dit zou gerealiseerd kunnen worden door op de houten vloer een promatectplaat of gelijkwaardig te maken en in de winkel een brandwerend plafond (om de draagconstructie van de vloer te beschermen.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Inderdaad twee verschillende brandcompartimenten. En als je dan toch gaat/moet aanpassen dan gewoon conform nieuwbouw-eisen doen en geen aansluiting zoeken met de 20 minuten bestaande bouw.
    En vergeet bij het compartimenteren niet om ‘doorgevoerde’ pvc rioleringsbuizen e.d. die in het plenum liggen van een brandmanchet te voorzien.
    Wel gaan handhaven/uitvoeren dus!

hans bouwmeester
    Bijdrager
    Post count: 6

Mee eens, de 20 minuten bestaande bouw was om aan te geven wat de absolute ondergrens is.
    Dit zou het nu moeten zijn, maar is het niet.
    Als er aanvullende maatregelen getroffen dienen te worden is het altijd beter om van de nieuwbouweisen uit te gaan.

willem v d kromhout
    Bijdrager
    Post count: 2

heren bedankt
    dus als ik het goed begrijp ,ik heb zelf vermacel platen op de vloer gelegd bij klant dus nu blijft over ,het plafond in de winkel isoleren om de draagbalken en dubbel gipsplaat aanbrengen ,en daarna het zwevende systeem weer terug plaatsen

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

De totale constructie an sich moet brandwerend zijn. Er zijn diverse methoden om dat te doen. Je zegt dat je tijdens het isoleren hebt geconstateerd dat je zo de kapperszaak in kon kijken. Wellicht had je toen de brandwerendheid in één keer van bovenaf aan kunnen brengen door een brandwerende Fermacel plaat te gebruiken in combinatie met sterkteberekening van de balklaag, om te bezien of er na een half uur inbrandtijd nog voldoende draagkracht over is om de brandwerende schil te kunnen dragen.

Van onderaf is het trouwens beter (meer zeker) om een gecertificeerde plaat (Promatect/Fermacel) te gebruiken i.p.v. dubbel gips! Het beste is dan inderdaad om de brandwerend schil direct op de balklaag te leggen met tussen de balken een steenwoldeken (overmaat). Onder de schil kun je dan vrijelijk je installatiewerk en eventueel een gewoon (esthetisch) verlaagd plafond aanbrengen.

Een verlaagd, brandwerend plafond vind ik persoonlijk altijd handhavingsplafonds (verlichting-suskappen/doorgelegde verlengkabels/hangers met promotiemateriaal etc.). Ook speelt bij brandwerendheden van meer dan een half uur de plenumtemperatuur een rol in relatie tot bijvoorbeeld een bovenliggende staalcontructies.

Wie de verplichting heeft tot aanpassen is meer een juridische questie. Als beide gebruikers huurder zijn lijkt mij de verplichting bij de gebouweigenaar liggen. Zijn beide partijen eigenaar dan lijkt het mij een gezamenlijke aangelegenheid. Wat immers voor de één het plafond is, is voor de ander de vloer; de beide partijen zijn volgens mij iedere voor de helft van de vereiste wbdbo verantwoordelijk.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.