Brandpreventieforum Forums Bouw plafond (dag)horeca koffiezaak

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • tim van eens
    Participant
    Post count: 1
    #2829 |

    Beste allemaal,

    Ik hoop dat iemand mij misschien kan helpen.

    Dit voorjaar open ik samen met een vriend van mij een koffiezaak, de vergunningen ed zijn rond en momenteel laten wij aannemers komen voor offertes ivm de verbouwing. Nu lopen wij aan tegen de brandveiligheid, in het pand is momenteel een systeemplafond. Daarboven bevind zich een oud gipsplafond, en daarboven het oude (originele) plafond. Wij willen beide verlaagde plafonds verwijderen en het bestaande plafond spuiten (dit geeft een ”industriële” look).

    Hoe zit het echter met de brandveiligheid, de aannemers weten het niet, evenals de gemeente aangezien dit soort horeca valt onder daghoreca (winkeltijden). Zijn wij verplicht om een brandwerend plafond aan te brengen, of is dit niet nodig. Wij zijn bij een aantal horecazaken langsgeweest met de vraag hoe zij dit gedaan hebben. De 1 heeft het wel, de ander niet. Kortom wij zien door de bomen het bos niet meer.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Belangrijk te vermelden is dat er niet gekookt gaat worden oid, er rookmelders geplaatst gaan worden, brandblussers, nooduitgang bewijzering enz.Dit alles volgens de checklist brandveiligheid van de provincie Utrecht (waar opnieuw niks word vermeld over brandwerende plafonds ed).

    Wij hopen dat iemand hier ons meer informatie kan verschaffen in wat de richtlijnen hierin zijn alvorens iemand langs te laten komen (brandprentiespecialist) aangezien wij snel moeten handelen voor de offertes

    Met vriendelijke groet,

    Tim

    ivo de hoogen
    Participant
    Post count: 125

    Allereerst is van belang welke gebruiksfunctie op de verdiepingen van toepassing is, in geval van een woonfunctie zal dit plafond brandwerend dienen te worden uitgevoerd, dit kan 30 of 60 minuten zijn. Welke activiteiten binnen de horeca wel of niet worden verricht hebben geen invloed op het feit dat je moet voldoen aan deze eisen. Het is in beide gevallen een bijeenkomstfunctie. Daarnaast zijn de uit te voeren werkezaamheden waarschijnlijk omgevingsvergunningsplichtig. Hiermee dien je in je planning rekening te houden, doorlooptijd ong. 8 weken… Daarnaast zal er ook een gebruiksmelding moeten worden ingediend, hierin worden alle brandpreventieve maatregelen benoemd en in tekening aangegeven. Tevens wordt er hierin bekeken wat het aantal toe te laten personen is.

    Hiervoor zul je toch echt wel een specialist moeten raadplegen om je hierin gedegen te laten bijstaan, een en ander om extra kosten te voorkomen. Binnen deze site vindt je aantal adviseurs. Zie o.a. De bedrijfsprofielen.

    Vraag ook aan je verzekeraar of deze evt aanvullende eisen wil stellen of een premiekorting wil geven bij het aanbrengen van extra voorzieningen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.