7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2495 |

Hallo,

Ik weet dat dit eigenlijk een forum is voor de brandpreventie professional, maar ik hoop dat jullie mij toch kunnen helpen.
    Ik heb een aantal zaken gelezen over het plaatsen van rookmelders, en waar ook NIET te plaatsen.

Ik wil in een woonhuis een 3tal rookmelders plaatsen (klik voor vergroting):

Als ik dan naar de volgende adviezen kijk:

Hang de rookmelders aan het plafond; rook stijgt altijd omhoog. Om deze manier wordt u het snelst gewaarschuwd.

Er zijn ook plekken waar u uw rookmelder beter niet kunt ophangen, omdat hij dan waarschijnlijk vaak ‘vals alarm’ zal veroorzaken. Ongeschikte plekken zijn:
    – Plekken waar waterdampen of dampen van bakken en braden hangen, zoals dichtbij de deur van een douche/badkamer of in de keuken.
    – Bij een ventilatoropening of mechanische ventilator en boven verwarmingstoestellen en radiatoren kunnen rookdeeltjes door luchtstroming de rookmelder niet bereiken.
    – Dicht bij lampen raakt de rookmelder vervuild door stof. Hang ze minimaal 30 cm van een lamp af.

dan heb ik geen idee waar ik de rookmelder op zolder het beste kan plaatsen…

Hebben jullie enige tips? En zijn de 2 andere woonlagen zo goed, of hangt de rookmelder te dicht tegen de trap op de eerste verdieping?

Alvast bedankt,
    Erwin

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Rookmelders moeten minimaal 50 cm uit een wand hangen. In een ruimte die smaller is dan een meter moet de rookmelder in het midden hangen. De rookmelder op bovenstaande foto, onder tegen die traptrede hangt daar dus niet goed.
    Verder moet een rookmelder minimaal 50 cm van een lamp blijven en in een ruimte met schuine wanden (zolderruimte) moet hij ca 50-60 cm onder de nok geplaatst worden. let op, hij moet horizontaal hangen en mag dus niet aan de schuin hangen.

erwin meijs
    Bijdrager
    Post count: 2

Ok bedankt, ik zal de rookmelder op zolder onder aan de balken hangen (horizontaal, 50 cm van de nok en de verlichting) en de rookmelder op de verdieping in het midden van de wand en de verlichting (dat is minder dan een meter).

gr
    Erwin

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

De gegeven maat van Arno klopt van geen meter.
    Conform de NEN2535, die overigens hier niet van toepassing is, moet de melder bij alle constructies minimaal 50 uit de wand hangen.
    Bij daken met een zeer schuine kant is die maat bepalend en niet de maat uit de nok.
    Bij "normale" daken wordt de definitieve lengte vanuit de nok bepaald door de hoogte van de ruimte.

De vraag die jij stelt en de foto’s die je laat zien suggereren dat het hier om een woning gaat en dan is de NEN2555 van toepassing.
    Als je een gericht antwoord wilt moet je maar even mailen met je gegevens dan zal ik je de goede kant op wijzen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het antwoord moet zijn afgestemd op de vraag(steller). M.i. hebben beide respondenten een correct antwoord gegeven. Arno omdat zijn praktische antwoord is afgestemd op de vraag(steller). Jos omdat dit formeel klopt, de vraagsteller kan hier echter niets mee, met NEN normen enz.

J. Nieuwland

ruud lunders
    Bijdrager
    Post count: 6

De mooiste plaats is natuurlijk ook waar als eerste de rook zich kan verzamelen, je wil gewaarschuwd worden voor het te laat is.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Doe in alle gevallen er ook even een koolmonoxidemelder bij. Voor nut en noodzaak zie eerder verschenen topic hierover.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.