Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Pintegraal en schuine daken

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2914 |

Hallo,

ik heb een vraag aangaande de berekening van een woning met een schuin dak in Pintegraal. Het programma is uitermate geschikt voor rechthoekige brandruimten en kan ook openingen berekenen met een hellende hoek. Mijn vraag is echter hoe dit ingevoerd moet worden. Ik heb een woning van drie verdiepingen, twee standaard bouwlagen en een zolder waarbij de laatste dus schuine daken heeft.

Hoe kan deze het beste worden ingevoerd? Bereken je de woning over de eerste twee woonlagen of is er een manier om de zolder mee te rekenen? Alle wanden optrekken tot de nokhoogte geeft natuurlijk een te grote brandruimte weer. Aan de andere kant kan gesteld worden dat als de berekening met twee verdiepingen voldoet, deze ook zal voldoen met drie verdiepingen aangezien de ruimte alleen maar groter wordt. Het probleem is echter dat ik ook een dakkapel op de zolderverdieping heb en deze uiteraard graag mee zou willen nemen in de berekening.

Is Pintegraal hier überhaupt toereikend voor?

Alvast bedankt.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Is Pintegraal hier überhaupt toereikend voor?

Pintegraal maakt een berekening op basis van de NEN 6068, zit hetgeen jij wilt uitrekenen wel als rekenmodel in de NEN?

Of moet je op basis van de fysische uitgangspunten en achtergronden van de rekenmethode een modellering maken? waarmee je de situatie het beste benaderd?

michiel burger
    Bijdrager
    Post count: 3

Volgens NEN 6068:

"Dak: scheidingsconstructie grenzend aan de buitenlucht waarvan de kleinste hoek tussen de naar buiten gerichte normaal en de naar boven gerichte verticaal gelijk is aan of kleiner is dan 75 graden."

Binnen Pintegraal valt de hoek van een wand in te voeren en grafisch krijg ik ook te zien wat ik wil modelleren, alleen verschijnt dan ook gelijk de melding "helling van gevel tg_7 met horizontaal mag niet minder dan 90 graden bedragen".

Ik kan de gevel optrekken tot het dakniveau en de dakramen modelleren en met de opties ‘terug’ en ‘hoek’ bij de rekenscenario’s kan ik de observatiepunten (optie ‘hellend’) op de juiste plaats krijgen maar daarmee is de bruto inhoud van de brandruimte nog steeds niet correct in het model verwerkt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.