Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s pijlrichting in pictogram vluchtweg

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2946 |

Ik heb een ruimte waarvan de vloer zich ca 70 cm boven het straatniveau bevindt. Nooduitgang is een deur in de buitenmuur die direkt uitkomt op een bordes dat met 4 treden afloopt naar de straat. Moet op het pictogram de pijl nu naar boven (want rechtdoor naar buiten) of naar beneden (want achter de deur zit een trap) staan?

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Met de nieuwe norm is het pictogram met pijl omhoog. Want je geeft de vluchtrichting aan vanaf het punt waar je dit pictogram kan zien en dat is hier door de deur heen.
    Wel zou ik aan de buitenzijde een noodverlichtingsarmatuur aanbrengen boven de deur zodat het bordes en de tredes ook verlicht zijn.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

In deze situatie is het wellicht ook wenselijk een extra waarschuwingsaanduiding aan te brengen.

Volgens de normering dus in de attentiekleuren zwart geel.
    Een geel bordje met zwarte rand en zwarte tekst "let op – trap"

Of bijvoorbeeld:

arjan van waardenburg
    Bijdrager
    Post count: 2

Allereerst bedankt voor het juiste pictogram.

Wat betreft het plaatsen van noodverlichting buiten: er is daar wel verlichting, maar geen noodverlichting en de inspecteur heeft daar geen opmerking over gemaakt. Voorzover ik uit het bouwbesluit begrepen heb, is dat ook niet voorgeschreven, omdat het geen ruimte is. Onlogisch vind ik dat wel.

Wat achtergrond informatie: wij zijn een vrijwilligersorganisatie met een nogal beperkt budget. Het blijkt een moeizame diskussie te zijn hoe je dat het best kunt besteden: zo wil de inspecteur dat alle vluchtwegaanduidingen 24/7 branden. Dat alleen al slaat al een gat van een paar honderd euro aan stroomkosten en tl-buizen. Als ik het bouwbesluit goed lees hoeft het ook niet: binnen 15 seconden starten is voldoende. De inspecteur kon of wilde ook niet uitleggen waarom 24/7 beter zou zijn. Misschien is het geld beter besteed aan extra noodverlichting boven de bordessen of in het toilettenblok.

Voldoen aan het bouwbesluit zien wij als een ondergrens. We zijn best bereid meer tijd en geld in veiligheid te steken, (vooropgesteld dat we het kunnen betalen) mits kan worden aangetoond dat het ook echt iets oplevert: minder doden en/of gewonden bij een brand. Of liever nog: een kleinere (kans op) brand.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 332

kan worden aangetoond dat het ook echt iets oplevert: minder doden en/of gewonden bij een brand. Of liever nog: een kleinere (kans op) brand

Al spendeer je je hele vermogen in noodverlichting dan nog zal dat geen enkele invloed hebben op de kans op brand. Brand en noodverlichting worden vaak in één adem genoemd maar de noodzaak voor wat oriëntatie-verlichting kan velerlei zijn. Bijvoorbeeld gewoon stroomuitval.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Geen elektrische installatie, daarmee verklein je de kans op brand in je gebouw, maar dat zal wel niet wenselijk zijn. :D

Zoals eerder werd aangegeven staat noodverlichting los van brand. Noodverlichting gaat alleen aan als er spanningsuitval is. Het is ook niet handig om de gehele installatie spanningsloos te maken als je weg gaat. Kans dat de pictogramarmaturen dit zien als een calamiteit en op de accu gaan draaien. Als je dat teveel doet gaan je accu’s kapot van de armaturen.

Over het wel of niet branden, volgens mij moeten de picotgrammen branden als er personen aanwezig zijn.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.