5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2177 |

Wie kan mij uitleggen wat een personenzoekinstallatie precies is en doet.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Een personen Zoek Installatie bestaat uit een zender en een aantal ontvangers. Het systeem heeft veel weg van een Pieper of Buzzel systeem. Het verschil is echter dat bij een PZI er spraken is van eigen ontvangers en een eigen zender. Een groot voordeel hierbij is dat er geen abonnements kosten en dergelijke zijn. Een nadeel is dat het systeem alleen werkt in de omgeving van de antenne. Hierbij is er meestal sprake van een bereik van ongeveer 2 km in het open veld en in een gebouw is het mogelijk om ongeveer 10 verdiepingen te bedienen. Er bestaat de mogelijkheid bij een aantal systemen om dit bereik te vergroten door zenders te koppelen en/of om bijvoorbeeld een krachtger zender op een dak te zetten.

Ook de snelheid kan wel van belang zijn. Een PZI is over het algemeen een snel systeem, meestal binnen de 10 a 30 seconden zijn alle ontvangers bereikt. Indien er gebruik wordt gemaakt van een buzzer of pieper waarbij er sprake is van een landelijk netwerk kan dit wel eens langer duren.

Bij toepassing van een PZI als uitvoering van ‘stil’ alarm worden wel kwaliteitseisen aan het systeem gesteld. Lang niet elke PZI-installatie is hier geschikt voor

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Een personen zoek installatie is een pieper/dect systeem zoals dat gebruikt wordt in bijvoorbeeld verpleeg-en ziekenhuizen.

Vaak wordt een dergelijke installatie gebruikt als ontruimingsinstallatie. De zoek installatie wordt dan gekoppeld aan de brandmeldinstallatie, door middel van contacten of een seriele verbinding (ESPA 4.4.4).

Als de PZI gebruikt wordt als ontruimingsinstallatie noemen we dat stil alarm. Ook geldt in dit geval dat de installatie aan de NEN 2575 en de EN54-3 moet voldoen.

Als je wilt weten of je een PZI installatie moet toepassen in plaats van luid-alarm, moet je even kijken in bijlage D van de NEN 2575.

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

In pve zie je vaak aanvullende voorwaarden voor Dect systemen. Welke aanvullende eisen zijn er voor een Pzi installatie. Nen 2575 heeft het in artikel 5.3.4. over een stil alarm via een personenzoekinstallatie maar er staan geen uitgangspunten / aanvullende voorschriften bij. Hoe zit het bijvoorbeeld bij stroomuitval of andere zaken. In een eerdere vraag heef Louis van Wijk aanvullende voorwaarden geschreven voor het Dect systeem. (brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/gelijkwaardigheid-dect-ontruiming-t1470.html) Kunnen deze eisen ook meegenomen worden voor de Pzi installatie.

Als iemand eventueel aanvullende voorschriften heeft houd ik me aanbevolen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In pve zie je vaak aanvullende voorwaarden voor Dect systemen. Welke aanvullende eisen zijn er voor een Pzi installatie. Nen 2575 heeft het in artikel 5.3.4. over een stil alarm via een personenzoekinstallatie maar er staan geen uitgangspunten / aanvullende voorschriften bij. Hoe zit het bijvoorbeeld bij stroomuitval of andere zaken. In een eerdere vraag heef Louis van Wijk aanvullende voorwaarden geschreven voor het Dect systeem. (brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/gelijkwaardigheid-dect-ontruiming-t1470.html) Kunnen deze eisen ook meegenomen worden voor de Pzi installatie.

Als iemand eventueel aanvullende voorschriften heeft houd ik me aanbevolen.

Volgens mij zijn de eisen wel duidelijk. Kijk in hoofdstuk 12.7. Daar staat tevens dat de energievoorziening moet voldoen aan hoofdstuk 14, en daar staat o.a. de verwijzing naar EN54-4.

J. Nieuwland

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.