3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #49409 |

hallo,

weet iemand met welke norm besloten parkeergarages beveiligt worden? (Behalve 2535) Bouwbesluit zegt er niet heel veel over, alleen een standaard situatie. Compartimenten zijn snel groter dan 1000m2. Moet er dan al een rwa zijn? Doormelding? In de praktijk kom ik nu 1001 verschillen tegen die nooit eenduidig zijn. Ik weet het niet meer! 😀

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Dat is inderdaad een lastige… In het verleden had je de Nederlandse Praktijk Richtlijnen voor Mechanische geventileerde parkeergarages. Nu is er een norm voor rookbeheersingssystemen voor Mechanische geventileerde parkeergarages, te weten NEN 6098. Volgens mij staan niet alle neuzen dezelfde kant op en je doet er verstandig aan om het van tevoren goed uit te zoeken.

Daniek de Jager van Exiss of Paul Wendt die vaak via dit forum zijn reactie geeft kan je vast verder helpen.

Suc6

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

hallo,

weet iemand met welke norm besloten parkeergarages beveiligt worden? (Behalve 2535) Bouwbesluit zegt er niet heel veel over, alleen een standaard situatie. Compartimenten zijn snel groter dan 1000m2. Moet er dan al een rwa zijn? Doormelding? In de praktijk kom ik nu 1001 verschillen tegen die nooit eenduidig zijn. Ik weet het niet meer! 😀

Op het moment dat de volgens BB2012 maximale compartimentgrootte (1000 m2) wordt overschreden, moet/kan de functionele eis op andere manier worden ingevuld. Er wordt dan afgeweken van de prestatie eis. Op dat moment wordt een beroep gedaan op het gelijkwaardigheidbeginsel volgens 1.3 BB2012. Onderdeel van deze gelijkwaardigheid kan zijn een RWA installatie met aansturing door BMI met doormelding naar RAC. Ook een sprinklerinstallatie komt voor eveneens met doormelding naar RAC. Andere mogelijkheden zijn ook niet uitgesloten.
    Bij een niet-standaard garage gelden dus ook geen standaard eisen. Invulling wordt feitelijk bepaald door de gekozen gelijkwaardigheidsoplossing.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.