Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Parkeergarages bewaking volgens richtlijn

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #1604 |

Ik heb een ander topic gelezen met daar uitleg over hoe om te gaan met parkeergarages, alleen dat ging over een niet mech. geventileerde parkeergarage.
    Wij zijn nu bezig met een nieuwbouwproject met daarin een mech. geventileerde parkeergarage. Uitgangspunt vanuit het GB is een brandmeldinstallatie met volledige bewaking.
    De basis vanuit de NEN 2535 is optische rookdetectie, echter gezien de omstandigheden is dat niet altijd verstandig. Nu gaat de richtlijn er vanuit dat thermische melders ook mag, echter wel met een D maat en bewakingsopp. van optische melders. Opzich heb ik nog steeds geen problemen mee.
    Alleen de CI’s in nederland hebben wel uitgebracht dat er geen afwijkingen worden geaccepteerd t.o.v. de NEN 2535. En dit is er wel degelijk 1 van. Nu zullen er wel reacties komen dat als het goed is vast gelegd, dan mag dat geen probleem zijn. En dat de CI’s dit niet mogen doen, alleen diverse keren heb ik al meegemaakt dat ze het wel doen. Ondanks dat diverse zaken goed waren afgestemd in PvE’s of waren vast gelegd met de brandweer (ook akkoord waren bevonden door de brandweer). Het ging toen niet over parkeergarages maar andere zaken, maar het gaat over de insteek van het verhaal.
    De richtlijn wijkt af van de NEN 2535 en de CI’s accepteren dit niet. Ondanks vastleggen in PvE’s Hoe nu hier mee om te gaan?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

De richtlijn wijkt af van de NEN 2535 en de CI’s accepteren dit niet. Ondanks vastleggen in Programma van Eisen’s Hoe nu hier mee om te gaan?

Ik weet zo twee oplossingen:
    1) niet certificeren, vaak geen oplossing;
    2) multicriteria melders toepassen.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

De richtlijn wijkt af van de NEN 2535 en de CI’s accepteren dit niet. Ondanks vastleggen in Programma van Eisen’s Hoe nu hier mee om te gaan?

Ik weet zo twee oplossingen:
    1) niet certificeren, vaak geen oplossing;
    2) multicriteria melders toepassen.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Een uitgangspunt van een CI is dat alles is te certificeren. Alleen zal je daar wel de juiste stappen voor moeten nemen. In de NEN is ook opgenomen dat wanneer je afwijkt van de NEN dit doormiddel van brandproeven kan dichttimmeren. "Het goed vastleggen" is dus een begin en geen oplossing. Als jij vastlegd dat het nergens aan hoeft te voldoen is het dan ook voldoende? Dat is uiteraard heel extreem maar daarmee wel heel duidelijk. Daarnaast bekijkt de brandweer de situatie met een andere pet. Die moeten de brand onder controle krijgen en veilig kunnen blussen. Dat is heel iets anders dan productcertificatie waar een CI mee bezig is. Er kijken dus hele "andere ogen" naar de installatie. Wat de brandweer misschien prima kan vinden is wellicht niet conform de normen. Die zal dus niet gecertificeerd worden. Ook andersom is het mogelijk. De installatie voldoet aan alle eisen, en wordt gecertificeerd. Maar als de brandweer komt kijken denk ze ook bij zich zelf…. "Wie gaat er hier bij brand naar binnen want voor mijn mannen is dat te gevaarlijk". Uiteraard zijn dit suggestieve voorbeelden om onnodige discussie daarover te voorkomen en van dit topic af te vallen.

Concreet ben je er dus niet met het goed vastleggen. Neem een erkende PVE opsteller in de arm en die gaat je heus wel helpen met deze casus. Daarvoor zit genoeg ervaring bij die partijen.

berny koekoek
    Bijdrager
    Post count: 4

Het gestelde met thermische melders projecteren als zijnde optische melders komt uit de LNB-richtlijn. Dit is dus geen NEN2535. De installatie zal dus op basis van de LNB richtlijn niet gecertificeerd kunnen worden tenzij je aan kunt tonen met brandproeven dat de installatie binnen de gestelde tijd in alarm komt.

Wij hebben hier gekozen voor het aanbrengen van multicriteria melders. Conform de norm moet je deze projecteren als zijnde optische melder waardoor certificatie weer wel mogelijk is.

Mocht je wel kiezen voor het plaatsen van thermische melders geprojecteerd als optisch let er dan wel op dat je op maximaal 2,75 mtr hoogte mag aanbrengen.

Mijns inziens 3 opties:
    1. thermisch conform LNB , geen certificaat
    2. thermisch conform NEN2535, wel certificaat
    3. multicriteria conform NEN 2535, wel certificaat

hans de jong
    Bijdrager

Nu begrijp ik bovenstaande wel, echter het gebruiksbesluit geeft aan bij een garage van tussen de 1000m² en 2500m² er geen doormelding nodig is. Volgens artikel 2.2.1 lid 9. staat dat indien er een doormelding is, dient er ook een geldig certificaat moet komen. In de situatie 1000m² tot 2500m² zou je dus de LNB kunnen handhaven, alleen bij een garage groter dan 2500m² niet meer. Want dan moet je doormelden en ook certificeren. Dat gaat dus niet met de LNB.
    Maar als ik het GB goed lees worden er in 2.2.1 alleen gesproken over certificeren en PvE’s als er voldoet aan een BMI volgens lid 1. Dit is met doormelding.
    Kan je dan nu aanhouden, geen doormelding = geen certificering vereist = geen PvE vereist? Of ga ik nu wel heel kort door de bocht?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik heb het gebruiksbesluit hier thuis niet bij de hand, maar volgens mij gaat artikel 2.2.1. lid 1 over een brandmeldinstallatie. Of er wel of geen doormelding noodzakelijk is wordt niet genoemd in lid 1, maar in tabel I.
    Een PvE is altijd nodig indien de installatie is vereist op basis van het gebruiksbesluit, dit geldt ook voor de (dan ook automatisch noodzakelijke) ontruimingsalarminstallatie. Certificering is alleen vereist wanneer sprake is van doormelding naar RAC.

Overigens schrijven erkende PvE opstellers ook rustig thermische melders voor met de projecteringsvoorschriften zoals genoemd in bijlage A van de praktijkrichtlijn voor mechanisch geventileerde parkeergarages > 1000 m2; voor hun is dit ook geen beletsel voor certificering. Let ook hierbij op de gesteld prestatie-eis van brandgrootte en de bijbehorende proefbrand. Het doel van de brandmeldinstallatie in een parkeergarage is niet het vroegtijdig detecteren van rook.

J. Nieuwland

djeepman
    Bijdrager
    Post count: 22

Precies wat dhr Nieuwland zegt. Uitgangspunt is heel anders dan een installatie in een kantoorpand of iets dergelijks. Staat ook beschreven in de desbetreffende richtlijn.

Mvgr Djeepman

hans de jong
    Bijdrager

Inderdaad sorry, doormelding staat in bijlage 1. Alleen PvE opstellers certificeren niet, controleren de installatie ook niet. Als je certificeer en er komt een CI, die hanteert de norm, ondanks hetgeen afwijkend is voorgeschreven in het PvE. En om zaken te voorkomen in de lijn van dat ze dat niet mogen etc etc. Ze doen het wel en het NCP is daar ook mee eens. Uiteindelijk heeft de eigenaar dus geen certificaat en kan niet open gaan.
    Onderstaande haal ik letterlijk van de NCP site af:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Inderdaad sorry, doormelding staat in bijlage 1. Alleen Programma van Eisen opstellers certificeren niet, controleren de installatie ook niet. Als je certificeer en er komt een CI, die hanteert de norm, ondanks hetgeen afwijkend is voorgeschreven in het Programma van Eisen. En om zaken te voorkomen in de lijn van dat ze dat niet mogen etc etc. Ze doen het wel en het NCP is daar ook mee eens. Uiteindelijk heeft de eigenaar dus geen certificaat en kan niet open gaan.
    Onderstaande haal ik letterlijk van de NCP site af:

De NEN2535 biedt de mogelijkheid om een andere proefbrand overeen te komen. (zie bijlage B, B.4.7.8.)
    Hierbij zou je kunnen denken aan de proefbrand zoals genoemd in de praktijkrichtlijn voor parkeergarages.
    Een projectering van 1 thermische detector per 60 m2 wijkt af van de projecteringsvoorschriften, zoals genoemd in NEN2535, en derhalve moet de correcte werking worden aangetoond met een (overeenkomen) proefbrand.
    Op deze manier kun je wel degelijk een installatie certificeren die ondanks de afwijkende projectie toch voldoet aan NEN2535.

J. Nieuwland

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.