Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie parkeergarage met brandventilatie

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2198 |

Wij zijnbezig met een nieuwbouw parkeergarage met de volgende kenmerken:
    – 3 laags parkeren
    – elke laag >1000m²
    – elke laag krijgt brandventilatie (op basis van gelijkwaarigheid)
    – er komt een BMI, thermisch met de detectieopp van rook
    – doormelding naar de brandweer
    – er komt een ontruiming (gesproken woord)

Alleen de volgende zaken loop ik aan:
    – installatie qua bewakingsoppervlak is volgens de LNB richtlijn. (wijkt af van de NEN 2535)
    – er worden geen handbrandmelders geplaats (voorkoming van misbruik, het is een openbare parkeergarage)
    Geeft dit nu problemen qua certificering??? De brandweer gaat akkoord met bovenstaande zaken, alleen die certificeren niet. Het is een afwijking t.o.v. de nen 2535 en die worden volgens mij niet meer geaccepteerd.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Alleen de volgende zaken loop ik aan:
    – installatie qua bewakingsoppervlak is volgens de LNB richtlijn. (wijkt af van de NEN 2535)

dus proefbrand houden, proefbrand geslaagd –> akkoord voor certificering

– er worden geen handbrandmelders geplaats (voorkoming van misbruik, het is een openbare parkeergarage)
    Geeft dit nu problemen qua certificering??? De brandweer gaat akkoord met bovenstaande zaken, alleen die certificeren niet. Het is een afwijking t.o.v. de nen 2535 en die worden volgens mij niet meer geaccepteerd

Dus goed PvE schrijven (hint: geen volledige bewaking noemen) –> dan geeft het ook geen probleem bij certificering

mabr elenbaas
    Bijdrager
    Post count: 11

@ Hans

Wat zegt de certificerende instantie hiervan? Gaan zij akkoord met deze afwijking?
    Eist de brandweer certificering? Zo ja dan zou ik het eerst goed uitzoeken voor je afwijkingen opneemt!!!

hans de jong
    Bijdrager

Gebruiksbesluit eist volledige bewaking, doormelding en certificering. Dus volgens mij kan ik hier niet vanaf wijken door geen handmelders toe te passen. Verder zou dan de projectering niet volgens de LNB richtlijn mogen.
    Wie heeft er andere ideen over?

jdv80
    Bijdrager
    Post count: 20

Hans,

Dat je dan niet meer voldoet voor de certificering kan ik begrijpen.. Is er een mogelijkheid dat de brandweer Accepteert dat je volstaat met een RvO met ja conclusie!?

gr JdV

hans de jong
    Bijdrager

Dat zal waarschijnlijk niet een probleem zijn, alleen je mag niet zomaar het gebruiksbesluit over boord gooien volgens mij.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Heren, ken uw Klassiekers: Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken artikel 1.4.

succes.

hans de jong
    Bijdrager

Bedankt, zojuist contact gehad met de brandweer. Wordt idd afwijking volgens artikel 1.4 (dus de handmelders komen te vervalen) Wordt dus geen volledige bewaking in de parkeergarage maar ruimte bewaking. Echter de installatie moet nog steeds worden gecertificeerd volgens de nen 2535 en de projectie is aangehouden volgens de LNB richtlijn. Dus die komen niet overeen.
    Dus dan proefbrand houden? Heeft er iemand eerder aan de hand gehad??

mark–stuifzand
    Bijdrager
    Post count: 9

Vraag e.e.a. Na bij de certificerings instantie. Ervaring leert dat er bij certificeren voorbij wordt gegaan aan afwijkingen waar de brand wel akkoord is. Ik zag overigens dat er termische melders geplaats worden. Wij eisen altijd multi critria melders. Werkt super

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.